Une soeur: de film die op zestien minuten tijd een Oscar-waardig verhaal vertelt

Une soeur: de film die op zestien minuten tijd een Oscar-waardig verhaal vertelt

Zes jaar nadat The Broken Circle Breakdown met Veerle Baetens in de hoofdrol genomineerd werd voor een Oscar, komt er opnieuw een film met de Vlaamse actrice in aanmerking voor een gouden beeldje. Een film van een heel ander kaliber dan die van Felix Van Groeningen, dit keer binnen de categorie ‘Live Action Short Film’.

Benieuwd naar Une Soeur en haar concurrenten? Zondag 9/2 kan je de hele categorie bewonderen in De Studio in Antwerpen.

Une Soeur is een kortfilm met een duur van een luttele zestien minuten. Het plot? Veerle Baetens krijgt als bediende van een hulpcentrale bij de politie, telefoon van een vrouw die ontvoerd wordt (Selma Alaoui). In een laatste schreeuw om hulp doet de vrouw alsof ze met haar zus belt, in de hoop dat de centrale haar locatie traceert. De film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, werd geregisseerd door Brusselse regisseuse en actrice Delphine Girard. Je kent haar misschien van haar afstudeerfilm ‘Monstre’, die even enthousiast onthaald werd.

Vorig jaar zond ons land met grote trots de film Girl van Lukas Dhondt in voor ‘Beste Niet-Engelstalige Film’. Zonder succes. Wat zorgt ervoor dat deze kortfilm het wél tot in Hollywood schopt?

Une Soeur

"Une nuit. Une voiture. Une femme en danger. Un appel.”

De film begint in het midden van de actie: de aanvang van het telefoongesprek. Wat al snel duidelijk wordt, is dat het personage vertolkt door Alaoui ten einde raad is. Achtergrondinformatie over de drie personages, krijg je niet. Zelfs geen namen. Door de onwetendheid word je als toeschouwer meteen bij de keel gegrepen. Girard heeft immers de tijd niet om de kijker langzaam in te leiden tot het verhaal.

Door het gebruik van flashbacks wordt doorheen de film meer en meer duidelijk in wat voor noodsituatie de vrouw zit. Wat vooreerst onschuldig overkomt, krijgt al snel een andere betekenis. Baetens probeert op haar beurt via dubbelzinnige vragen te achterhalen hoe ze de hulpeloze vrouw die zich voordoet als haar zus, uit de nood kan helpen. De film vormt één lange indirecte dialoog. Twee vrouwen proberen hun angst en stress te onderdrukken om samen tot een oplossing te komen.

Ook op vlak van beeld laat het Brusselse talent ons in het ongewisse. De montage bestaat voor een groot deel uit extreme close-ups. De focus ligt daarbij vooral op de lichaamstaal van de ontvoerde vrouw en haar gijzelnemer. Van hun mimiek wordt haast niets prijsgegeven. Sterker nog, de gezichten worden nooit frontaal in beeld gebracht. Ook dat zorgt voor een vervreemdend, verontrustend effect. Één ding is zeker: gelukkig dat de film maar zestien minuten duurt, want langer dan dat kan je je adem niet inhouden.

Oscars

Concurrentie

Zoals dat gaat bij een prijsuitreiking als de Oscars, zijn we nog lang niet zeker van de overwinning. Une Soeur of ‘A Sister’ zoals de film op de shortlist prijkt, neemt het op tegen vier kortfilms uit alle uithoeken van de wereld. Opmerkelijk is dat drie van de vijf films door vrouwen werden geregisseerd.

04 februari 2020
TessJacobs

'Als de wereld begrijpelijk was, zou er geen kunst bestaan' - Camus