Uitgetest: een Interrail Pass, doen of niet?

Met de trein door heel Europa

Yasmine Libberecht

Twee zomers op een rij trok onze reporter samen met een vriendin en haar trouwe rugzak doorheen heel Europa. De eerste zomer zonder Interrail Pass, maar dit jaar investeerden ze wel in een abonnement. Een vergelijking tussen twee opeenvolgende reizen en twee totaal verschillende reismanieren.

Van Slovenië tot Kroatië  

De eerste reisplannen ontkiemden op een zondagavond in december, toen we besloten dat we een rondreis wilden maken tijdens de zomer. De volgende maanden zaten we elke zondagavond samen op mijn kot, printten we kaarten van Europa om reisroutes uit te stippelen, vergeleken we hostels en vliegtuigtickets, en hoeveel het zou kosten om de reis te ondernemen zonder Interrail Pas.

We besloten vier landen te bezoeken: Slowakije, Hongarije, Slovenië en Kroatië. Aangezien we vier opeenvolgende buurlanden aandeden, was het voordeliger om dit zonder pas te doen. De reistijden om van een plek of stad naar de volgende te gaan waren ook relatief kort, de langste reistijd was namelijk acht uur.

300 euro

Aangenaam pluspunt: door alles zo gedetailleerd op voorhand te plannen, leek de eigenlijke reis langer te duren, want elke zondagavond was ook een beetje reizen. Tijdens de reis zelf bekeken we op de vertrekdag simpelweg de meest voordelige manier om ons te vervoeren naar de volgende bestemming. Zo hebben we vliegtuig, trein, bus, blablacar en boot genomen.

Dit maakte de reis uiteraard een pak avontuurlijker. Alleen waren we daardoor wel gebonden aan een vertrek- en einddatum, namelijk die van het vliegtuig. We moesten dus zorgen dat we binnen een tweetal weken van Bratislava tot in Zagreb raakten. Het totale kostenplaatje van het vervoer voor de hele trip kwam uit op iets minder dan 300 euro.

De nachttrein naar Venetië 

De tweede reis begon een paar dagen voor Nieuwjaar, toen we zagen dat er een eindejaarspromotie was van Interrail, waarmee we enkele tientallen euros per pas konden uitsparen. (promo: 209 euro voor een 7 Days Flexi-Pass) Omdat het tweede semester enorm druk was, hadden we geen tijd om de reis echt voor te bereiden of hostels die we leuk vonden te zoeken.

Uiteindelijk hebben we tijdens onze reis vooral steden bezocht, terwijl de vorige reis ons vaker van de natuur liet genieten. Met een Interrail Pass ben je gewoon meer geneigd om naar grote steden te gaan en snellere treinen te nemen. De reisroute ging als volgt: Aachen, Duitsland - Berlijn, Duitsland – Krakow, Polen – Praag, Tsjechië – Venetië, Italië – Genua, Italië – Marseille/de Provence, Frankrijk – Brussel, België.

De reis telde dus ettelijke kilometers meer dan onze vorige reis. Soms leek het alsof we dagen op de trein zaten, met als langste reistijd 14 uur in een nachttrein naar Venetië. Maar omdat we geen vliegtuig terug moesten nemen, waren we ook niet gebonden aan een bepaalde datum om terug thuis te geraken, waardoor we meer op ons gemak in de verschillende steden konden rondneuzen. 

Hoge snelheid, hoge prijzen 

De reisroute die we namen, stuurde ons door enkele 'dure landen', althans wat betreft treinverkeer. Zo is het enorm prijzig om in Duitsland of Frankrijk hogesnelheidstreinen te nemen. De pas zorgde ervoor dat dit betaalbaar werd en heeft ons enkele honderden euro's uitgespaard. Het addertje onder het gras is echter dat je voor heel wat treinen moet reserveren, wat de kostprijs opnieuw de hoogte injaagt. Alles bij elkaar opgeteld kwamen we voor vervoerskosten opnieuw op ongeveer 300 euro uit. 

Het verdict

Voor mij is een Interrail Pass zijn geld zeker waard, zeker wanneer je over lange afstanden gaat reizen binnen West-Europa. Als je meer naar Oost-Europa trekt, is het prijsverschil tussen een pas en gewoon in het treinstation betalen veel minder groot. Het is vooral belangrijk om te kijken naar welk type reis je voor ogen hebt. Niettemin geloof ik dat iedereen toch eens in zijn leven een treinreis in Europa moet hebben gemaakt. 

Zou ik het opnieuw doen? Ja! Europa heeft zoveel mooie plekken die ik nog moet ontdekken, en een Interrail Pass neemt veel stress van je schouders af. Als je een stad niet leuk vindt, neem je gewoon de trein naar de volgende. De flexibiliteit die zo een pas je biedt, valt echt niet te onderschatten.