“België benaderen? Dat lukt gewoon niet”

“België benaderen? Dat lukt gewoon niet”

Ellen

“België benaderen? Dat lukt gewoon niet”

Waarom vindt de Week van het Luisterboek nu in april plaats en niet meer vlak voor de zomervakantie?

Dik Broekman: “Voor het eerst ondersteunt de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, nvdr.) de Week van het Luisterboek volledig, omdat dit initiatief het boekenvak promoot. Deze datum past beter in het tijdsschema van de CPNB, want in juni organiseert de stichting ook al de Maand van het Spannende Boek. Je kan moeilijk twee boekprojecten tegelijk coördineren. Dus hebben we gezocht naar een vroegere datum voor de zomer. Zo kopen mensen nu al een luisterboek voor de vakantie.”

In 2008 bestond één procent van de boekenmarkt uit luisterboeken. Groeit dat aandeel?

Dik: “Dat verandert niet zo snel. We hopen dat de Week van het Luisterboek die groei tot stand brengt. Bij aankoop van een luisterboek in Nederland krijg je deze week het Luistergeschenk Beretta Bobcat cadeau. Dit literaire debuut van Gijs Scholten van Aschat doet mensen de sterktes van het luisterboek ontdekken.”

Pionier

Uitgeverij Rubinstein is de pionier van het luisterboek. Hoe is de uitgeverij ontstaan?

Dik: “Maurits Rubinstein begon met de productie van audioboeken. Zijn tante, Renate Rubinstein, was een bekend columniste en auteur. Ze zat in een lezersclub met Annie M.G. Schmidt, Hein Donner, Karel van het Reve… Ze lazen elkaars werk voor. Renate kreeg MS, Hein een attaque. Annie kon de laatste jaren alleen maar door hele dikke brillenglazen lezen. Toen kwam Maurits op het idee Renates nieuwe boek op een bandje vast te leggen, zodat ze zich minder moesten inspannen. Dat boek, Nee heb je, raakte bekend bij Athenaeum Boekhandel in Amsterdam. En zo is het begonnen.”

Waarom biedt je nu ook gedrukte boeken aan?

Dik: “Gedrukte boeken is een groot woord. Wij geven enkele Gouden Boekjes (reeks populaire, betaalbare kinderboekjes van beperkte omvang, nvdr.) uit, maar dat wil iedereen. Je bent uitgever of je bent het niet. Die kans laat je niet liggen.”

"In België gebeurt niet veel"

Hoe promoot je het luisterboek deze week in België?

Dik: “Je kan beter vragen wat Vlaanderen zou moeten doen. Want in België gebeurt niet erg veel op luisterboekgebied. Standaard Boekhandel, de grootste Belgische boekhandelketen, ziet geen broodwinning in het gesproken boek, dus komen de luisterboeken daar niet te liggen. Natuurlijk proberen we België te bereiken, maar dat lukt gewoon niet. Omdat in Nederland de meeste luisterboeken wel gehoor vinden, zijn ze van Nederlandse origine, met Nederlandse stemmen. Dat slaat niet aan bij de Belgen.”

Welke Vlaamse luisterboeken verdeelt Rubinstein?

Dik: “Kurt Rogiers sprak Het dolfijnenkind van Patrick Lagrou in. Ik heb ook een bijzondere samenwerking met Hans Kusters Music. Vol passie maken zij luisterboeken die wij verdelen.”

Niet te missen

Op welk boek heb je zelf gestemd voor de Esta Luisterboek Award?

Dik: “De aaibaarheidsfactor van Rudy Kousbroek, ingesproken door Midas Dekkers.”

Welke producties van Rubinstein mogen we dit jaar zeker niet missen?

Dik: “Het nieuwe boek van Arthur Japin wordt een omvangrijk boek. Toch verschijnt het luisterboek op hetzelfde moment als het gedrukte boek. Arthur is een begenadigd verteller. Voor het EK voetbal komt een luisterboek van Henk Spaan uit, iets typisch Hollands. Hij is dé specialist op vlak van voetbal en heeft een heel aparte stem. Voor Geronimo Stilton zoeken we een samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen. We overwegen een Nederlandse stem te gebruiken die heel Vlaanderen kent, of een Vlaamse stem die in Nederland gekend is. Een boek met twee vertelstemmen kan ook.”