Jade Kerremans [BILL Award 2018]

'Ik gun mezelf de tijd om mijn dromen waar te maken.'

Pieter Claes

STEM OP JOUW FAVORIET & WIN EEN MUSEUMPAS <

Een dik jaar geleden studeerde ze af aan het KASK. Haar geesteskind HENK laat ze sindsdien in coma liggen, maar dat kan niet gezegd worden over Jade Kerremans zelf. Een gesprek met een Gentse illustratrice uit de Kempen die koppig haar eigen pad uithouwt, van megalomane billboard-kunst in Bekegem tot de vaste job die ze op de valreep weigerde. 

Foto: Brecht Vissers

Je studeerde vorig jaar af aan het KASK met je eindwerk HENK. Wie of wat is die kerel? 

Jade Kerremans (23): 'HENK is ter wereld gekomen als een tekening, zoals het gros van mijn projecten ontstaat. Die ene tekening werd een strip waarin ik het leven van HENK vertel, een saaie aaneenschakeling van banale dingen die hij meemaakt. Later volgde er een website - waarop je ook zijn Facebookpagina vindt - en een installatie met allerlei gebruiksvoorwerpen uit zijn huis, zoals een wc-rol. Ik schilderde ze wit en omlijnde ze met dezelfde inktpen als de tekeningen in het boek, zodat ze letterlijk uit de pagina's lijken te springen.'

'Ik wil tonen dat het alledaagse nog kan boeien. Een folder van den Aldi wordt plots heel bijzonder wanneer je hem tekent met zwarte inkt.'

'Daarna organiseerde ik een performance in Campo waarbij een acteur HENK speelde en de toeschouwer kon zien hoe hij van zijn werk thuiskomt, zijn jas aan de haak hangt en een ei kookt. Het publiek moest toekijken hoe het ei vijf minuten tergend traag gekookt werd en hoe HENK nadien een kwartier lang de tijd nam om het ei te verorberen, terwijl hij ongeïnteresseerd een brochure van Aldi doorbladerde.'

© Jade Kerremans

Is er een Henk in je leven die als inspiratie diende? 

'Neen, hij bestaat niet echt en hij is ook geen verre familie van Cowboy Henk. HENK is een samenraapsel van algemeenheden en herkenbare dingen. Van eigenschappen van mezelf, vrienden en familie en soms zelfs random mensen op de trein die ik afluisterde. Dat maakt hem een heel algemeen, banaal persoon waar iedereen zich op een bepaald manier in herkent. Ik wou mensen laten stilstaan bij het alledaagse en verwondering teweeg brengen. Een folder van den Aldi wordt plots heel bijzonders, wanneer je hem tekent met zwarte inkt. Meestal gooi je hem achteloos de vuilnisbak in, maar ineens wordt het een beeld om bij stil te staan.'

© Jade Kerremans

'HENK werkt bij AGFA Gevaert: iedereen hoorde die naam wel eens vallen in de jaren negentig, nonkel Ronny heeft vroeger bij den AGFA gewerkt. Maar als kind weet je niet wat den AGFA betekent. Hij werkt daar dan ook nog eens als logistiek medewerker: ik weet nu nog altijd niet wat dat betekent (lacht).' 

Wat is de fijnste reactie die je kreeg op HENK? 

'Ik vond het zalig om te zien hoe HENK een eigen leven begon te leiden, alsof hij mij als 'maker' niet meer nodig had. Ik hing affiches op in Gent met portretten en slogans als HENK rookt blauwe Camel. Mensen vroegen zich af wie die kerel was en of hij misschien reclame maakte voor sigaretten. Maar voorlopig laat ik hem even in coma liggen. Hij is even dood, of op vakantie of zo.'

'De mentaliteit binnen de sector moet veranderen. Werken zonder loon is altijd bedrog: je stapt toch ook niet naar de bakker voor een gratis brood?' 

Oké, exit HENK. Waar heb je het afgelopen jaar aan gewerkt? 

'Toen ik pas was afgestudeerd, kreeg ik de kans om in een commercieel bureau te beginnen als grafisch vormgever. Op het laatste moment heb ik het contract afgeblazen. Ik wil mezelf de tijd te geven om mijn dromen waar te maken, om voltijds proberen te leven van wat ik graag doe. Dat lukt soms een maand of twee, maar dan moet ik weer gaan bijklussen in een winkel of een café. Het is niet gemakkelijk om het te maken als freelance illustrator of grafisch ontwerper. Er staat een hele generatie jonge illustratoren klaar, maar de markt is klein. Ik merk wel dat het begint te lopen, dat magazines me steeds meer weten te vinden.'  

Billboard voor Kunstenfestival Plan B © Jade Kerremans

Wat maakt dat jij boven de massa uitstijgt? 

'Ik denk dat het helpt dat ik een herkenbare stijl heb, dat ik vaak met zwarte inkt werk. Tegelijk kan dat een vloek zijn: ik mag er niet aan denken dat ik voor de rest van mijn leven enkel dat soort tekeningen zou mogen maken. Als freelancer heb ik nog de vrijheid om af en toe iets totaal anders te doen, bijvoorbeeld een keer met klei werken voor een affiche. Of een gigantisch billboard te maken in een wei in Bekegem, zoals op Plan B. Daarom liet ik die vaste job schieten: ik wil niet vastroesten in een bepaald stramien.' 

Heb je tips voor de illustratoren die dit jaar zullen afstuderen? 

'Geen enkele opleiding bereidt je echt voor op wat er volgt zodra je afstudeert. Ik heb heel veel geleerd over creëren, maar niets over hoe je als freelancer het hoofd boven water houdt. Gelukkig woon ik in Gent samen met vijf andere jonge kunstenaars: we hebben veel aan elkaar. Soms spreken we lachend over plannen voor een kunstenaarsgilde of een bootcamp waarin we regels afkondigen: een illustratie kost zoveel, niet meer of niet minder.'

'Als jonge makers blijven werken voor een habbekrats, raakt het probleem nooit opgelost. Natuurlijk ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid ook bij de opdrachtgevers. Het is toch niet normaal om mensen gratis te laten werken omdat het goed is voor hun portfolio? Je stapt toch ook niet naar de bakker om een gratis brood.'

Meer over Jade: hierzo

De BILL Award is terug. Hoog tijd om kennis te maken met de 10 belachelijk getalenteerde artiesten/kunstenaars die dit jaar om de prijs vechten. Check ze hier.

STEM OP JOUW FAVORIET & WIN EEN MUSEUMPAS <