Zeg ons wat je ouders vroeger zeiden en wij geven je een route door S.M.A.K.

De Collectie (1), Highlights for a Future

Brecht Vissers

S.M.A.K. in Gent stelt voor haar twintigjarig bestaan stukken uit de collectie hedendaagse kunst tentoon en de route erdoorheen stel je zelf samen. Volgens de curatoren zijn dat zelfs topstukken van de toekomst. Dat is best stoutmoedig van hen. Wij kunnen niet eens met zekerheid zeggen wat wij vanavond eten, laat staan in de toekomst.

Onlangs kon je met BILL+ een rondleiding krijgen doorheen deze tentoonstelling + een workshop door Kristof Van Gestel. Bekijk onze volgende BILL+Events!

Op de website van S.M.A.K. kan je zelf je route doorheen de collectie samenstellen. Laten we eerlijk zijn: dat is de uitgelezen kans om te laten zien dat wij iets van hedendaagse kunst kennen. Toen begonnen we te denken: gaat hier iemand op klikken? Neen. Dus stelden we drie routes samen op basis van dingen die je ouders vroeger tegen je zeiden.

“Stop met met uw eten te spelen”

Doen alsof je plak kaas nog leeft vooraleer je hem op je boterham legt, mag niet van je mama. Zeker niet als je je Gouda op de rand van de tafel ‘dood’ begint te slaan om zeker te zijn dat die stil blijft liggen tussen het brood. 

Wat toen een afspraak bij de kinderarts verantwoorde, kan in S.M.A.K. gerust als performance art door de beugel. Nu ja, daar moet je wel met wat beters afkomen dan met een absurde impromptukopie van een sketch van Mr. Bean.

Artur Barrio - Interminável

Interminável. Foto door Dirk Pauwels.

De Braziliaanse kunstenaar Artur Barrio maakt belevingsinstallaties, waarbij de toeschouwer bijna niet door heeft dat hij in een kunstwerk staat. Bij dit werk is dat minder het geval. Het is een kamer die vol met gemalen koffie ligt. En broden. Met vrij weinig licht. 

Tijdens de opening van de tentoonstelling bracht dat een fijn geurtje met zich mee. Nu is dat minder fijn. Misschien had moeder dan toch gelijk over de gevolgen van het spelen met eten.

Marcel Broodthaers - De Mosselpot

De Mosselpot. Foto door Dirk Pauwels.

Het summum van deze route is zonder twijfel de mosselpot, een conceptueel werk uit de jaren zestig. Het was het Belgische antwoord van Marcel Broodthaers op de popart van Andy Warhol

Hij vond dat de mossel iets was dat elke Belg herkende en verenigde. Bovendien is de Franse titel: ‘Grande Casserole de Moules’ een woordspeling. Moule kan zowel mossel als mal betekenen. En met dat laatste legt Broodthaers de link met mallen die gebruikt worden om een beeldhouwwerk te gieten, waardoor de link met het museum er weer is.

Anri Sala - Byrek

In deze video-installatie zie je een oude vrouw een Albanees gerecht bereiden, byrek. Ondanks wij al jaren fan zijn van het bladerdeeggerecht, krijgen we hier toch een ander gevoel. De installatie geeft er een trieste twist over modernisering aan. 

Het lijkt de laatste overlevering van dit traditioneel gerecht aan de volgende generatie: wij, de toeschouwer. En dat heeft gewerkt. Je kan de Turkse tegenhanger börek achteraf bij een Turkse bakkerij in het Gentse gaan kopen. Smakelijk!

“Stop met dat beest te plagen”

Toen we nog de onschuld zelve waren, experimenteerden we al eens met machtsverhoudingen. Aangezien het al snel duidelijk was dat leeftijdsgenootjes geen uitstekende proefpersonen waren wegens te veel tranen, zetten we onze zinnen op de hond of de kat. 

Nu weten we natuurlijk beter. Deze S.M.A.K.-stukken tasten de relatie tussen mens en dier af.

Annika Larsson - Dog

Een still uit Dog (2001) van Annika Larsson.

Twee mannen in een pak die een hond aan de leiband houden. Meer ga je niet te zien krijgen in deze video. Toch heeft de manier waarop het gefilmd is en de manier waarop de mannen zich bewegen iets vuils. Het lijkt alsof de mannen iets meer van plan zijn. Bovendien komen de ogen van de hond nooit in beeld, wat de afstand ten opzichte van het dier lijkt te vergroten.

Allora & Calzadilla - Amphibious (Login - Logout)

Deze video brengt een momentopname van zes schildpadden die proberen te overleven op een boomstam in een sterk geïndustrialiseerde haven. Meer hebben Jennifer Allora en Guillermo Calzadilla niet nodig om hun boodschap over te brengen. De traagheid van deze schildpadden kan niet op tegen de snelheid waarmee jouw Amazonpakje moet geleverd worden.

“Je kijkt teveel tekenfilms”

Aha! Jij hebt duidelijk een voorkeur voor de fijnere uitingen van popcultuur. Wedden dat je nog altijd weet wat je favoriete SpongBobaflevering is? Dat is natuurlijk niet erg. Die van ons is die ene waarin SpongeBob beter is in kunst dan Octo Tentakel. En kijk: deze volgende mensen zijn beter in kunst dan wij. En ze doen iets met popcultuur.

Adrian Ghenie - Selfpotrait

Selftportrait. Foto door Dirk Pauwels.

Elvis Presley was het eerste icoon op wereldschaal. Zelfs nu zal je zien dat je in dit schilderij eerder The King herkent dan de kunstenaar. Het is dan ook geen écht zelfportret. De vader van de kunstenaar was een Presley-imitator. Dit werk is dan ook meer een afspiegeling van vergane glorie en vooruitgang dan van Adrian Ghenie zelf.

Dara Birnbaum - Technology/Transformation: Wonder Woman

Deze video vertraagt bewust de flitsende tv-beelden die vanaf de jaren zeventig hun opmars maken. We zien het hoofdpersonage veranderen in een heldin: Wonder Woman. Het levert bovendien kritiek op de drang om onszelf te veranderen naar een ideaal, een druk die we opgelegd krijgen vanuit de media.

Karin Hanssen - The Approach (Donald Duck)

The Approach. Foto door Dirk Pauwels.

Dit schilderij speelt met onze werkelijkheidszin. We zien Donald Duck, een figuur uit de popcultuur, in een dagdagelijkse setting. Het feit dat dit voor ons niet vreemd is, is net het vreemde aan dit werk. Hoort Donald Duck hier wel thuis?

Stel zelf je route samen op de website van S.M.A.K.

De Collectie (1), Highlights for a Future loopt nog tot 29 september 2019.