"Het is magisch om poppen tot leven te brengen"

Jong talent: Emma De Swaef

Eva Nowé

Foto’s voor "Het is magisch om poppen tot leven te brengen"

Emma en Marc op de set van hun kortfilm 'Oh Willy'.

Binnenkort palmt Anima, het festival van de animatiefilm, voor zijn 33ste editie niet minder dan acht Belgische steden in. Flagey in Brussel blijft de thuisbasis van het festival en ook dit jaar zijn animatiefilms van Belgische makelij er goed vertegenwoordigd. BILL sprak met Emma De Swaef (28), de ontwerpster van het "stressmannetje" uit de campagnes van De Lijn.

De reclames met het "stressmannetje" Juul lijken wel de enige waarvoor we niet wegzappen. “Mensen zien het mannetje graag. Hij is volledig aan het flippen, maar hij ziet er schattig uit. Dat compenseert het irritante een beetje”, verklaart Emma. 

Samen met haar vriend Marc James Roels creëert ze animatiefilms- en commercials die keer op keer fascineren. De reclames met het stressmannetje en hun trailer voor het Festival National du Film d’Animation worden vertoond op het Anima festival in Brussel.

Waarom wol

Het stressmannetje is ondanks zijn gebrul een zacht, bijna knuffelbaar personage. Ook in je animatiefilms stelen wollige personages de show. Waar haalde je dat idee?

Emma De Swaef: “Ik ben opgegroeid in Gent, maar toen ik tien was, kocht mijn papa een boerderij. We hielden er schapen en daardoor ben ik wol beginnen gebruiken om poppen te maken. Het is een natuurlijk product en het reageert goed met licht.”

“Ik heb al geëxperimenteerd met plasticine, een iets properder en professioneler materiaal, maar het is niets voor mij. Plasticine moet superafgewerkt zijn, terwijl wol er al leuk uitziet als het nog maar half af is. Misschien past wol beter bij mijn persoonlijkheid, want ik ben een heel slordig. (lacht)

Wat doe je liever: een reclamefilmpje in opdracht of een animatiefilm voor jezelf? 

“Een commercial maken is helemaal anders. Het is leuk om met een groter budget te werken en om een set te hebben in "de echte wereld". In drie dagen is een commercial af, terwijl het draaien van een kortfilm al snel drie maanden duurt. Het is fijn om meteen resultaat te zien. Langs de andere kant is het zalig om voor een animatiefilm de volledige vrijheid te hebben om gek te doen.”

Nerdy nieuwsgierigheid

Op het Animafestival zetel je in de jury voor beste internationale kortfilm. Wat maakt een animatiefilm écht goed?

“Je ziet vaak animatiefilms waarin alle aandacht naar het visuele gaat zodat het verhaal verloren raakt. Of omgekeerd: als het verhaal ijzersterk is, maar het heeft niets te maken met het grafische, dan werkt het ook niet. Ik ben dus op zoek naar een grafische stijl die een link heeft met het verhaal. Het plaatje moet kloppen.”

Welke films wil je zelf absoluut zien op het Anima festival?

Ernest et Célestine ziet er prachtig uit. De regisseurs van die film maakten bovendien La Bûche de Noël, een Christmas special voor Panique au village en ook dat wil ik zeker gezien hebben. Consuming Spirits van Christopher Sullivan is een aanrader. Hij heeft vijftien jaar lang aan de film gewerkt! Het is donker, diep, menselijk en goed geschreven.”

Waarom is animatie zo speciaal voor jou?

“Als Marc en ik naar de cinema gaan, zijn we eerder geneigd om voor een live action-film te kiezen. Behalve als er een animatiefilm is waar poppen in meespelen! Het maakt niet uit of het een goede of een slechte animatiefilm is: ik moet het gewoon gezien hebben. Dat komt door een soort nerdy nieuwsgierigheid naar hoe de regisseurs het hebben aangepakt.”

“Het is moeilijk uit te leggen wat ik heb met poppen. Ik denk dat poppen je gewoon een goed gevoel geven, zeker als je ze kan laten bewegen. Het heeft iets magisch om een dood object tot leven te brengen.”

Het Anima festival loopt van 28 februari tot 9 maart in Flagey in Brussel. Info en tickets vind je hier of win via BILL.be.