Waarom deze 7 films de Oscar (niet) zullen winnen

Academy Awards 2018

Pieter

BILL-reporters Jesse Gryson, Romanie Assez, Maxime De Ruyck en Pieter Claes buigen zich over de genomineerden in de category Best Picture voor de Oscars 2018. 

The Shape of Water

Gaat over…

Een doofstom meisje met een mysterieus verleden dat werkt in een overheidsfaciliteit waar experimenten worden uitgevoerd. Wanneer er een merkwaardig monster wordt afgeleverd in de faciliteit ontstaat er een onwaarschijnlijke romance.

Wint de Oscar omdat…

Guillermo Del Toro het weer geflikt heeft: de wereld van Shape of Water is heerlijk bevreemdend, sprookjesachtig en betoverend. Visueel (zoals we het gewend zijn van Del Toro) een meesterwerk. De prachtige wereld wordt bewoond door een sublieme cast, niet in het minst dankzij slechterik van dienst Michael Shannon en de excentrieke buurman Richard Jenkins

Grijpt naast de prijs omdat…

De film misschien net iets te vreemd is. De Academy (de instantie die beslist over de Oscars) bestaat voornamelijk uit oudere heren die vaak de voorkeur geven aan een iets traditionelere film. Shape of Water scoorde de meeste nominaties en kan er zeker enkele verzilveren (vooral de audiovisuele dan) maar loopt de hoofdprijs waarschijnlijk mis. 

Door Jesse Gryson 

Get Out

Gaat over… 

Chris en zijn vriendin Rose die naar het platteland trekken om Roses ouders te bezoeken. Chris denkt aanvankelijk dat zijn overvriendelijke ontvangst vooral te maken heeft met de moeite die ze hebben met Roses relatie met een zwarte man, maar dan doet Chris een wel heel lugubere ontdekking.

Wint de Oscar omdat… 

Het een van de spannendste films van de laatste jaren betreft. Regisseur Jordan Peele heeft goed naar slimme slashers als Scream gekeken en levert een film af die tot de laatste seconde blijft beklijven. Het feit dat de film gevoelige topics aanraakt die in het collectieve Amerikaanse geheugen gegrift staan, is historisch gezien ook een pluspunt bij de Oscars.

Grijpt naast de prijs omdat…  

het toch wel om een commerciële film gaat. Op zich niets verkeerd met een film die geld in het laatje brengt, maar het betreft wel een genre dat historisch niet veel kritisch succes heeft genoten. Verdient zeker te winnen, maar Get Out doet wel hard denken aan het gelijkaardige scenario van Mad Max: Fury Road: goed ontvangen, commercieel gerichte film met meerdere nominaties, maar uiteindelijk gaat beste film naar een meer traditionele Oscarfilm.

Door Jesse Gryson

Three Billboards Outiside Ebbing, Missouri 

Gaat over…

Het tragische verhaal van Mildred Hayes (gespeeld door topactrice Frances McDormand), een alleenstaande en gescheiden moeder wiens dochter Angela vermoord werd. Omdat het onderzoek stroef verloopt en de dader jaren later nog steeds spoorloos is, huurt ze drie gigantische aanplakborden. Daarop werkt ze haar immens verdriet en haar frustraties tegenover het systeem uit. 

Wint de Oscar omdat… 

Je op het moment dat het snot uit je neus loopt van het lachen om de quotes van agent Willoughby (Woody Harrelson) je tegelijk moet huilen. Regisseur Martin McDonagh weet perfect de brug te slaan tussen humor en tragedie. 

Grijpt naast de prijs omdat… 

De jury geen gevoel voor humor en geen hart heeft. Het is bijna onwaarschijnlijk dat deze film met zijn zeven nominaties niet op z’n minst een Oscar zal winnen.

Door Romanie Assez 

Call My By Your Name 

Gaat over…

Een zwoele Italiaanse zomer. De jonge Elio moet de Amerikaanse doctoraatsstudent Oliver gezelschap houden. Hoewel Elio afstand probeert te bewaren, kan hij al snel niet meer ontkennen dat hij hoteldebotel is van Oliver. De twee raken verstrengeld in een hartstochtelijke relatie die een gewone vakantieliefde ver overstijgt.

Wint de prijs omdat…

Het de film een verfrissend coming out-verhaal vertelt dat zich eens niet focust op de existentiële crisissen bij de allereerste kriebels voor iemand van hetzelfde geslacht. De film toont een volwaardige relatie tussen Elio en Oliver, van de allereerste blik, de eerste aanraking, het aftasten en het hartverscheurende afscheid. Ook grote liefde voor Michael Stuhlbarg die de vader van Elio speelt, voor al zijn vaderlijke wijsheid en begrip voor de vlinders van zijn zoon.

Grijpt naast de prijs omdat… 

Hollywood en holebi-films nog altijd geen beste vrienden zijn. Het bloedmooie Carol greep in 2016 ook naast de prijs. Moonlight kreeg vorig jaar de prijs, maar we betwijfelen dat de Academy twee jaar op rij voor een holebi-film zal kiezen. Call Me By Your Name is zo poëtisch dat de film het ‘gevaar’ loopt om een indieparel te worden, maar geen erkenning krijgt van de Academy

Door Maxime De Ruyck 

Dunkirk 

Gaat over… 

De onwaarschijnlijke evacuatie van meer dan 150.000 geallieerde militairen vanop het strand van het Franse Duinkerke, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Vanuit het perspectief van een handvol soldaten (aangevoerd door een verrassend sterk presterende Harry Styles) sleurt Christopher Nolan je de afgrond in, tot aan het diepste punt van de wanhoop. 

Wint de Oscar omdat… 

We zelden een oorlogsdrama zagen dat de onzichtbare en onvermijdelijke dreiging en de genadeloze willekeur van de oorlog zo pakkend weet te vatten. 

Grijpt naast de prijs omdat… 

We vrezen dat de fossielen van de Academy misschien hun neus ophalen voor Nolans relatief complexe avant-gardecinema. Dunkirk bevat amper dialogen, is niet-lineair opgebouwd en Hans Zimmer schreef de adembenemende maar nu ook weer niet bepaald hapklare soundtrack voor de film. Een ding mag duidelijk zijn: het resultaat is geen licht verteerbare actiefilm zoals er duizend in een dozijn bestaan.

Door Pieter Claes 

The Post

Gaat over… 

De lek van de Pentagon Papers in 1971, een turf geheime documenten waaruit blijkt dat de Amerikaanse regering het volk jarenlang voor de gek hield inzake de oorlog in Vietnam. 

Wint de Oscar omdat… 

Een gevecht met de heilige drievuldigheid Spielberg-Hanks-Streep gelijkstaat aan dweilen met de kraan open. Vooral Meryl Streep schittert als Katherine Graham, de eerste vrouwelijke uitgever van The Washington Post die alle moeite van de wereld heeft om knopen door te hakken. Bovendien is het verhaal anno 2018 brandend actueel, met een twitterverslaafde president die moord en brand schreeuwt over fake news en stoute Russen. 

Grijpt naast de prijs omdat… 

The Post toch vooral gedragen wordt door sterke prestaties van Hanks (in de rol van redacteur Ben Bradlee) en Streep. Geef die twee gouden beeldjes voor hun werk, maar de hoofdprijs behoort wat ons betreft niet aan The Post toe. 

Door Pieter Claes

Darkest Hour

Gaat over… 

Kersvers premier Winston Churchill die alle moeite van de wereld heeft om zijn landgenoten, de koning en zijn collega-parlementariërs ervan te overtuigen Hitler het hoofd te bieden. Ondertussen schudt hij ook nog eventjes Operation Dynamo uit zijn mouw (zie Dunkirk). 

Wint de Oscar omdat… 

Gary Oldman hier absoluut de rol van zijn leven neerzet. Al verdienen de mensen van costumes and make-up daar ook wel een prijs of twee voor. 

Grijpt naast de prijs omdat… 

Zie The Post. Hoewel regisseur Joe Wright af en toe uitpakt met memorabele drone-shots, is het vooral Gary Oldman die onvergetelijk is (en niet Darkest Hour in zijn geheel).

Door Pieter Claes

n.v.d.r: De twee andere kanshebbers - Phantom Thread en Lady Bird - werden door de redactie nog niet bekeken.