Zo maak je je eigen Wes Anderson film

Want zijn we niet allemaal verliefd op zijn pastels?

Sam Haeghens

1. Symmetrie

Zorg ervoor dat de lijnen parallel zijn. Anderson maakt meestal gebruik van vlakke perspectieven.

Wanneer je je onderwerp niet centraal in beeld plaatst hou je je best aan de 1/3-regel. Je verdeelt het beeld verticaal en horizontaal in drie evenredige stukken en plaatst de onderwerpen aan de hand van deze referentielijnen. Zo creëer je balans.

2. Kleurenpalet

Hij gebruikt steeds felle kleuren. Het is zowat zijn handelsmerk geworden. Verder maakt hij vaak gebruik van vervaagde pastelkleuren. Tijdens de preproductie wordt er enorm veel tijd besteed aan het vinden van hét perfecte kleurenpalet.

3. Art direction

Hij hecht veel belang aan attributen of props. In de filmwereld noemt men dat art direction. Alles moet binnen het plaatje passen samen met de compositie en het kleurenpalet. Hij zet echte karikaturen neer door het specifiek kiezen van kledij, accessoires, huisdieren, enzovoort.

4. Topshots

Anderson gebruikt regelmatig topshots. Deze zijn ook meestal symmetrisch. Hij gebruikt ze om de focus te leggen op een bepaalde gebeurtenis of object.

5. Theatrale beelden

 

Location hunter of decorbouwer zijn voor Wes Anderson is een hele opgave. Zijn verhalen vinden plaats in de meest sprookjesachtige decors. Hij werkt vaak met miniaturen en stop motion. Sommige decors zijn nu eenmaal niet te vinden.

Na het lezen van dit artikel enkele foto's in je galerij ontdekt die lijken te voldoen aan de voorafgaande eisen? Bezoek dan zeker deze Instagram-pagina: @accidentallywesanderson