Mario goes Apple

Game: Super Mario Run - iOS

Valentin Hick

Super Mario Run op de Apple keynote

© Apple

De wereld hield even haar adem in toen één van de meest legendarische game-ontwerpers ooit het podium betrad tijdens de laatste Apple-keynote. Wat kwam Shigeru Miyamoto, ontwerper van Mario, Donkey Kong, The Legend of Zelda, Pikmin en Star Fox, daar in godsnaam doen?

De gouden Wii-jaren

10 jaar geleden was de wereld in de ban van twee dingen: de iPhone en de Wii. Apples geldstroom bleef de afgelopen jaren lustig voortvloeien: iPhones gaan nog steeds vlotjes over de toonbank, en elke dag verliezen meer en meer mensen hun hart aan mobile apps en games. 

Ten huize Nintendo begon de paniek ondertussen aan te slaan. De gouden Wii-jaren liggen al lang achter ons, de Wii U raakt nog steeds niet van de grond, en opvolger de Nintendo NX is nog steeds één groot vraagteken. Hoe kan Nintendo in godsnaam het tij doen keren?

De wanhopige Wii U-jaren

Games maken voor de smartphone- en tabletindustrie was geen optie, beweerde de vorige baas van Nintendo. Net zoals Apple-software enkel met Apple-hardware werkt, mogen Nintendo-games enkel op Nintendo-hardware speelbaar zijn. Begin dit jaar veranderde deze nobele strategie uiteindelijk in een onhoudbare situatie.

Miitomo

En dus waagde Nintendo zich aan Miitomo, een bijzonder schattige social media-spel dat slechts tijdelijk de aandacht kon trekken. Ze lieten de moed niet zakken, en kondigden prompt twee nieuwe smartphonegames aan die deze keer wel op bestaande franchises waren gebaseerd: Animal Crossing en Fire Emblem. Nintendo begon duidelijk de mobile app-markt au serieux te nemen.

Maar het meest overtuigende argument kwam pas eind juli: Pokémon Go. De Japanse spelmaker vertrok prompt richting VS om in het diepste geheim samen te werken met de hipste fruitbouwers uit Silicon Valley.

De Apple keynote (feat. Mario)

Afgelopen woensdagnacht was het dan eindelijk tijd. Miyamoto himself onthulde in gebrekkig Engels de eerste Mario voor iOS: Super Mario Run. En dat is big business. De Super Mario-serie, al decenia lang Nintendo's gouden haantje, zal eind dit jaar voor het eerst op andermans hardware te spelen zijn. Het spel werd speciaal ontwikkeld voor mobiele touchscreens, kon rekenen op de hulp van enkele Super Mario Bros- en Super Mario World-veteranen, is speelbaar met één hand, en partijtjes kunnen instant opgestart en afgesloten worden.

Super Mario Run op iOS

Wat met Nintendo's toekomst?

Wat betekent dit voor de toekomst? Een nieuwe generatie Mario-gamers lijkt aannemelijk, gevolgd door een rist andere populaire franchises voor het kleine aanraakscherm. Wat dacht je van een pijl en boog-game genre Angry Birds met personages uit Zelda? Donkey Kong in een nieuwe Temple Run? Een Pikmin 4 met augmented reality? Een Star Fox GPS? Een Wii Fit-fitness app? Mogelijkheden ten over.

Helaas kan dit ook slecht nieuws brengen. Zal de verkoop van mobile games niet nog verder de verkoop van 3DS-games kannibaliseren? Zal de Nintendo NX nog interessant zijn nu het niet meer exclusief een paar van de meest geliefde gamefranchises huisvest? Wat als het succes van Super Mario Run Nintendo overtuigt om enkel nog software te produceren? Zal Nintendo's heerschappij over funky consoles na 30 jaar voor eeuwig afgelopen zijn? Spelen we vanaf nu onze Metroids, Legend of Zelda's en Super Smash Bros enkel nog op 4.7-inch schermen?

Nobody knows. We kijken uit naar Mario's komst naar iPhone, maar tot die heuglijke dag in december, zullen we onze Wii U en 3DS extra veel liefde en aandacht schenken. Nintendo, we zien je graag <3.