BILL test uit: Playstation VR

Playstation VR

Valentin Hick

Video’s voor BILL test uit: Playstation VR

© Sony

PlayStation VR Features

Is virtual reality nu echt de moeite waard? De vraag spookt sinds de afgelopen E3-beurs elke dag door ons hoofd. Gelukkig bood Sony zich spontaan aan als reddende engel, en mochten we hun Playstation VR uitproberen. 

Playstation Virtual wat?

De Playstation VR is, zoals verwacht, een headset die je gehele gezichtsveld vult met een virtuele wereld in drie dimensies. Daarbovenop doet het apparaat aan headtracking. Concreet betekent dat de ingame-camera exact de bewegingen volgt van jouw hoofd. Games worden bestuurd met de klassieke PS4-controller of met Sony's eigen motion controller: de Playstation Move.

Sony spendeerde de nodige tijd om de ervaring zo comfortabel mogelijk te maken. De headset voelt licht op het hoofd, zacht binnenin en er werd rekening gehouden met bebrilde mensen. Door een latency (het tijdsverschil tussen het bewegen van je hoofd en wat je te zien krijgt voor je ogen, red.) die onder de 18 milliseconden ligt, zou de normale werking van ons spijsvertering niet verstoord mogen worden.

Het enige minpuntje aan het hele ontwerp is de dikke kabel die de headset met de console verbindt. Kabels vallen nu éénmaal moeilijker te ontwijken wanneer jouw zintuigen op een andere realiteit gefocust zijn.

Playstation VR

Onder de motorkap

Qua paardenkracht moet Playstation VR de duimen leggen voor haar grootste concurrenten: de Oculus Rift en de HTC Vive. Dat laat zich vooral merken in een ietwat korrelige resolutie. Gelukkig zijn zaken zoals de kijkhoek, de latency en refresh rate goed genoeg om de ervaring niet te verstoren.

Bovendien maakt het de Playstation VR een stuk goedkoper dan haar concurrenten. Sony laat je de wondere wereld van VR instappen vanaf 700 euro, tenzij er al een PS4 onder jouw tv-toestel staat te blinken: dan betaal je enkel nog 400 euro voor de VR-headset. Dat is alvast een stuk lager dan de 1600 euro minimuminstapkosten van andere VR-systemen.

En de games?

Echt volwaardige VR-games zijn er momenteel nog niet, maar daar komt eind dit jaar al verandering in. We watertanden al bij de gedachte om binnen te stappen in de wereld van games als Batman: Arkham VR, Final Fantasy XIV en XV, Resident Evil 7, Rise of the Tomb Raider, Star Wars Battlefront: X-Wing VR en Tekken 7

Sony had al een paar bijzonder overtuigende demo's voor ons klaar staan. Nog nooit hebben we een ruimteoorlog van zo dichtbij mogen meemaken zoals in EVE: Valkyrie. We hebben ook nog steeds last van spontane paniekaanvallen wanneer we ons het slachthuis uit Until Dawn: Rush of Blood herinneren. In Driveclub VR voelden we voor het eerst de snelheid van een F1-bolide, om even later hetzelfde gevoel te ontdekken boven het wolkendek in How We Soar.

Eve: ValkyrieEve: Valkyrie

Die extra dimensie

En hiermee zijn we tot de conclusie gekomen: virtual reality moet je gewoon meemaken om te geloven. Technische details en lovende woorden vertellen immers maar het halve verhaal.

De stap van 16-bit naar 3D gaf gaming halfweg de jaren 90 letterlijk een extra dimensie. Virtual reality zoals die van Playstation VR zou zomaar eens dezelfde revolutie teweeg kunnen brengen. Eén ding staat vast: op 14 oktober nemen we met plezier terug plaats in de cockpit van Eve: Valkyrie.