De comeback van Crash Bandicoot

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Gerrit Calis

The Comeback Trailer | Crash Bandicoot® N. Sane Trilogy | Crash Bandicoot

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

© Activision

Goed nieuws voor nostalgische nineties kids die het geluk hadden om over een PlayStation van de eerste generatie te beschikken: Crash Bandicoot is terug!

Crash Bandicoot, ooit de officieuze mascotte van de Sony-console, maakt op 30 juni namelijk zijn terugkeer. De eerste drie gelauwerde games van de energieke buideldas worden geremastered voor de PS4 en in trilogievorm op de wereld losgelaten.

Crash Bandicoot

Crash Bandicoot?

Ben je nooit een toegewijde gamer geweest, of was je in de jaren 90 godbetert nog niet geboren, dan is deze baanbrekende franchise je misschien wel volstrekt onbekend. Persoonlijk was Crash Bandicoot het eerste videospel dat ik ooit in handen gedrukt kreeg en ik ben vast niet de enige voor wie het de perfecte introductie vormde tot een wereld waar ik aan verslingerd raakte en twintig jaar later nog steeds met volle teugen van geniet.

Crash Bandicoot moest in 1996 voor Sony’s gloednieuwe spelconsole de concurrentie aangaan met Nintendo’s paradepaardje Super Mario 64. Het was een van de allereerste platform games waarbij je in drie dimensies kon rondstruinen en was voor zijn tijd een streling voor het oog. In 1997 breide Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back een vervolg aan het succesvolle eerste spel en in 1998 vormde Crash Bandicoot 3: Warped het sluitstuk van de originele trilogie.

De games kregen stuk voor stuk lovende recensies, veroverden alledrie een plekje in de top 10 meest verkochte PlayStation-spellen aller tijden en legden de basis voor de bloei van gameontwikkelaar Naughty Dog, dat later andere bewierookte titels als Jak & Daxter, Uncharted en The Last of Us zou voortbrengen.

Crash Bandicoot

Ook voor niet-nostalgici

In een zee van openwereldspellen, waarin je vaak reusachtige landschappen voor de kiezen krijgt die tot de nok toe volgestouwd worden met zijmissies en collectibles, zorgt het eenvoudige spelopzet van de Crash Bandicoot-platformers voor een aangename verademing in het gaminglandschap.

Crash Bandicoot begeeft zich in elk level van punt A naar punt B op een lineair pad dat hem maar weinig bewegingsvrijheid geeft. Ondertussen verzamelt hij kristallen die hem helpen om de snode plannen van eeuwige slechterik Dr. Neo Cortex te verijdelen. Het omzeilen en overwinnen van omgevingsobstakels vormt daarbij de hoofdmoot van een veelal ontspannen spelervaring.

Bovendien heeft niet iedereen nog een oude PlayStation rondslingeren en krijgen jongere gamefanaten op deze manier de kans om in een nieuw kleedje kennis te maken met de pareltjes van een oude rot uit het rijke PlayStation-verleden.

Crash Bandicoot

Laat Crash Bandicoot een lichtend voorbeeld zijn

Het is niet de eerste keer dat een oud paard weer van stal wordt gehaald en opgesmukt wordt om door jongere gamers herontdekt te worden. Zo kregen de Legend of Zelda-klassiekers Ocarina of Time (1998) en Majora’s Mask (2000) eerder al een aangepaste Nintendo 3DS-versie en bracht Nintendo eind vorig jaar nog een mini-uitvoering van de quasi legendarische NES (1986) op de markt.

Ook PlayStation komt af en toe aanzetten met geremasterde spellen, maar echt ver in de tijd gingen spelmakers het nooit zoeken. Als de nieuwe Crash Bandicoot-uitgave een succes wordt, krijgen misschien ook andere haast vergeten pareltjes uit het PlayStation-tijdperk een grondige opknapbeurt.

Vooral platform games, een genre dat tegenwoordig grotendeels in de vergetelheid is geraakt, draagt daarbij onze interesse weg. Zo zouden we met plezier de rode loper uitrollen voor een opgekalefaterde Spyro the Dragon-trilogie, met genoegen in hoge resolutie apen vangen in Ape Escape en zouden we ook niet rouwig zijn om wat opgesmukte Croc-spellen. Maar uiteindelijk zijn we al blij dat we ons binnenkort tegoed kunnen doen aan de nieuwe Crash Bandicoot. Een gegeven paard kijk je nu eenmaal niet in de bek.

Crash Bandicoot