De leukste en hatelijkste game-mijlpalen van 2017

BILL's jaaroverzicht

Gerrit Calis

Januari is traditiegewijs de maand van het jaar om terug te blikken op wat er de voorbije twaalf maanden zoal gebeurd is. Voor gamers was 2017 een jaar vol opmerlijke nieuwtjes, het ene al aangenamer dan het andere.

Consoles: voor ieder wat wils

Om te gamen heb je uiteraard een computer of een spelconsole nodig. Wat die laatste hardware betreft, domineren drie bedrijven de huidige markt: Sony, Microsoft en Nintendo. Van die drie is Nintendo altijd al een beetje de vreemde eend in de bijt geweest.

De Japanse gaminggigant houdt ervan om in te zetten op innovatie, met wisselend succes. Met de Wii boekte het bedrijf gigantische successen en wist het videogames tot bij een publiek te brengen dat het anders volledig links zou laten liggen. Dat succes kon het echter niet verzilveren met de opvolger: de Wii U. Die console had te lijden onder haar onintuïtieve concept en de beperkte hoeveelheid beschikbare games.

Met de lancering van de Nintendo Switch lijkt het bedrijf het tij anno 2017 gekeerd te hebben. Sinds de console in maart in de winkelrekken belandde, gingen ze als zoete broodjes over de toonbank. Het innoverende concept van een spelconsole die je zowel op je televisie als onderweg kan gebruiken, slaat duidelijk aan. Dat de Switch de concurrentie van Sony en Microsoft nauwelijks kan bijbenen op vlak van grafische prestaties, lijkt de consument daarbij niet veel uit te maken.

Nintendo Switch

Laat dat nu net zijn waar zowel Sony als Microsoft sterk op inzetten. Sony lanceerde eind 2016 al de Playstation 4 Pro, een geupgradete versie van de PS4 die in staat is games in 4K-kwaliteit op het scherm te toveren. Het antwoord van Microsoft liet even op zich wachten, maar in november bracht het dan toch de Xbox One X op de markt. Deze bevat de krachtigste consoleprocessor op de markt en steekt de PS4 Pro de loef af op vlak van grafische prestaties.

Voor de gamer is de keuze aan consoles nog nooit zo groot geweest als vandaag. Elk type gamer wordt op zijn wenken bediend. Zij het door Nintendo met zijn weliswaar grafisch onderpresterende, maar gebruiksvriendelijke Switch, dan wel door Sony en Microsoft die elkaar tot het uiterste drijven om een zo krachtig mogelijke spelconsole te ontwikkelen.

Xbox One X

Games: een voortreffelijk jaar

Heb je eenmaal de console die bij je past, dan heb je uiteraard nog games nodig. Gelukkig stelde 2017 niet teleur en zagen heel wat pareltjes het levenslicht, samen goed voor ontelbare uren spelplezier. Een exhaustieve lijst opstellen is onbegonnen werk, maar sta ons toe de hoogtepunten eruit te lichten.

Nintendo pakte dit jaar uit met twee zwaargewichten: The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey. Allebei voortzettingen van razend populaire Nintendo-franchises die zich duidelijk onderscheiden van hun voorgangers, maar toch bijzonder vertrouwd aanvoelen. Verder zijn ook games als Splatoon 2, Mario Kart 8 Deluxe en Arms het vermelden waard.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Bij PlayStation maakten exclusieve games zoals Horizon Zero Dawn, Persona 5, Nioh en Nier: Automata het goede weer. De bejubelde Uncharted-reeks kende nog een laatste stuiptrekking met het verdienstelijke Uncharted: The Lost Legacy, Sony haalde tot ieders jolijt Crash Bandicoot weer van stal en de voortreffelijke indiegame Hellblade: Senua’s Sacrifice wist zich te handhaven tussen de grote jongens. Wat exclusieve games betreft, is Sony duidelijke koploper.

De Xbox One moest het dit jaar met heel wat minder stellen, maar wist naast nieuwe spellen van sterkhouders Halo en Forza ook twee kleppers binnen te rijven. De aartsmoeilijke, maar wondermooie indiegame Cuphead verscheen exclusief bij Microsoft en ook PlayerUnknown’s Battlegrounds, hét Twitch-fenomeen van het moment, vind je op geen enkele andere console.

Er zijn natuurlijk ook games die zich niet aan één console laten binden. Zo zijn titels als Assassin’s Creed Origins, Destiny 2, Resident Evil 7: Biohazard, Wolfenstein II: The New Colossus en Prey zeker het vermelden waard.

Cuphead

Microtransacties: een jammerlijke trend

Helaas was 2017 niet enkel een jaar van rozengeur en maneschijn. De afgelopen maanden zagen we ook de definitieve doorbraak van microtransacties en de overgang van games als een afgewerkt product naar games as a service.

Vooralsnog bleven microtransacties in games veelal beperkt tot cosmetische wijzigingen. Haalde je je geldbuidel boven, dan kon je je personage uitdossen met een speciale outfit of een gekke hoed waarmee je vervolgens kon pronken in multiplayer. 2017 zag echter de doorbraak van microtransacties die de spelervaring danig kunnen beïnvloeden. Soms lijken spellen zelfs dusdanig rond microtransacties opgebouwd, dat je haast verplicht wordt geld neer te leggen om het spel naar behoren te spelen.

Zo kan je Middle-earth: Shadow of War wel degelijk uitspelen zonder één cent extra uit te geven, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het soms als een routineuze opgave zal aanvoelen. Een paar euro’s doneren en je beschikt over gamemogelijkheden waar niet-betalende spelers geen toegang tot hebben.

Middle-earth: Shadow of War

En dan is er nog het inmiddels beruchte Star Wars Battlefront II: een game die vooral op de multiplayer focust en het daarbij quasi onmogelijk maakt om alle populaire personages vrij te spelen zonder naar de geldbuidel te tasten. Om andere onlinespelers af te kunnen slachten als publiekslieveling Darth Vader moet je ettelijke uren aan het spel wijden, en dat proces weer herhalen voor alle personages die je niet van meet af aan kan selecteren.

Publieke verontwaardiging verspreidde zich algauw als een lopend vuurtje en het duurde niet lang voor gameontwikkelaar EA zich genoopt zag op de controverse te reageren. Dat leverde meteen het meest omlaaggestemde bericht ooit op Reddit op.

Hoe deze kwalijke evolutie zich verder zal zetten, valt nog af te wachten. Online laten gamers van zich horen en gameontwikkelaars komt deze kritiek echt wel ter ore. Het valt enkel te hopen dat ze de kritiek ook ter harte nemen.

Star Wars Battlefront II