Draak van een spel

Dragon Age 2

BioWare

Lennert

Draak van een spel

Dragon Age: Origins van BioWare was een spel dat meteen een grote fanbase wist bijeen te scharen. Terecht ook: een grote wereld waarin je kan rondhangen, missies tot een goed einde brengen en dat omgeven door een stevige verhaallijn is nu eenmaal iets dat gamers de laatste tijd enorm aanspreekt. En het mag gezegd: ons ook!

Dragon Age 2 is uiteraard het vervolg op zijn voorloper, maar hoewel deze titel zich gedurende dezelfde tijdsperiode afspeelt als Dragon Age: Origins, kruipen we dit keer in de huid van een ander personage. Zeg je Dwerg, Elf of Human maar vaarwel, want in deze telg is Hawke aan de beurt. Hawke kan je bovendien het best vergelijken met de Dragon Age-variant van Commander Shepard uit Mass Effect. De character creator is dan ook beperkt tot het kiezen van je geslacht, wat boetseren aan je smoelwerk, en de keuze uit drie mogelijke klasses: warrior, mage en rogue.

Hakwerk

Alles speelt zich deze keer af in Kirkwall, waar je terecht komt nadat je de Blight ontvlucht hebt. De stad is je speelterein en samen met een paar plaatsen waar je naartoe kan reizen (de voorsteden, hoofdstad en de streek errond) is het ook de enige speelplaats die je te zien krijgt. Beetje jammer.

Origineel aan de verhaallijn is dat we aan het begin van het spel al weten hoe het einde er ongeveer zal uitzien, alleen hebben we nog een lange weg te gaan (het spel wordt uitgerekend op zo'n 30 uur) en nog veel hakwerk voor de boeg. Hoe je dit einde bereikt mag je immers zelf gaandeweg beslissen.

 Iedere gamer zou een spel uit deze franchise achter de kiezen moeten hebben, al was het maar om eens een draak te verslaan, grotten vol darkspawn te plunderen of om een pint te pakken in The Hanged Man. Een spel naar ons hart, al merken we soms dat de engine haar grijze haren al eens durft tonen. Verder geen draak, maar wel een dijk van een game.