Drie spelletjes om je examenpauzes te vullen

All work and no play makes Jack a dull boy.

Koen
Nu de examens volop aan de gang zijn, kunnen we wel wat afleiding gebruiken. Helaas is het gevaarlijk om daarvoor games te gebruiken. Voor je het weet ben je enkele uren kostbare studietijd kwijt. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Hier alvast drie games waar je met wat zelfbeheersing makkelijk in en uit stapt.

Agar.io

In deze simpele game krijg je de controle over een cel die de opdracht heeft om zo groot mogelijk te worden. Dat doe je door balletjes of kleinere cellen (bestuurd door andere spelers) te absorberen. Je kan zowel solo als in team aan de slag. Maar voor korte sessies is een teamspelletje aan te raden. Dan kan je aan het einde van je blokpauze al je verzamelde massa aan een teamlid schenken en gaat je harde werk (kuch) zo niet verloren.

Spelunky

Dit is er eentje voor de liefhebbers van platformgames. Je speelt een schatzoeker à la Indiana Jones die zich een weg moet banen door dodelijke tunnels terwijl hij zoveel mogelijk rijkdom vergaart.

Twee kleine details: alle levels worden willekeurig samengesteld en als je één keer het loodje legt, mag je helemaal opnieuw beginnen. Je weet dus nooit wat te verwachten.

Spelunky is ideaal voor een korte pauze. Je raakt namelijk al snel zo erg gefrustreerd dat je cursus plots veel aantrekkelijker lijkt. De HD remake kost je zo’n 15 euro op Steam, maar het origineel kan je nog steeds gratis downloaden.

Toribash

De examenperiode maakt menig student agressief. In Toribash kan je die energie kwijt door een robbertje te vechten met vreemden op het internet. Maar in plaats van op knoppen te rammen, moet je elke spier van je personage afzonderlijk aansturen.

Je krijgt enkele seconden om commando's te geven, waarna zowel de bewegingen van jouw personage als dat van je tegenstander gelijktijdig uitgevoerd worden. Uitdagend én vaak hilarisch.

Een gevecht duurt hoogstens enkele minuten en tijdens het wachten kan je genieten van de vechtkunsten (of het gebrek daaraan) van je medespelers. Aan het einde van je pauze kan je zonder zorgen stoppen. Het verschil tussen winst of verlies zit enkel in je eigen verworven vaardigheden. Net zoals bij een examen eigenlijk.