Final Fantasy XV: "Dit spel is technisch veel indrukwekkender dan oorspronkelijk gedacht."

Final Fantasy XV

Valentin Hick

Video’s voor Final Fantasy XV: "Dit spel is technisch veel indrukwekkender dan oorspronkelijk gedacht."

© Square Enix

Final Fantasy XV - Omen Trailer

Eén mensenleven is bij lange niet genoeg om alle geheimen en details van FF XV te ontdekken, dus trokken Tomohiro Hasegawa en Takashi Honjo, respectievelijk art director en concept artist bij Square Enix, naar Antwerpen voor meer uitleg.

Tien jaar in ontwikkeling, dat is ongezien voor een game, zelfs voor Final Fantasy. Welke gevolgen had die bijzonder lange productietijd op het uiteindelijke spel?

Hasegawa san: "We hebben niet dezelfde manier van werken aangehouden gedurende die tien jaar. De overgang van de PS3-generatie naar de huidige generatie van gameconsoles was de grootste verandering die we moesten doorstaan. Bijgevolg konden we een spel afleveren dat technisch vele malen indrukwekkender is dan oorspronkelijk gedacht."

"Final Fantasy XV was trouwens eerst aangekondigd als Final Fantasy Versus XIII (een spin-off op Final Fantasy XIII), met Tetsuya Nomura als director. Enkele jaren geleden kreeg het dan toch haar eigen Romeins cijfer, en nam Hajime Tabata het regiestokje over. Als gevolg daarvan, veranderden we de structuur van het team. Onze klassieke manier van Final Fantasy's maken ging compleet op de schop: iedereen kwam op hetzelfde niveau, er werd veel meer samen gediscussieerd over het spel. Er was kortom meer open communicatie in het team."

Final Fantasy XV

"We hebben ons geïnspireerd op echte locaties zoals Venetië, om zoveel realiteit in het spel binnen te laten sijpelen."

De eerste delen in de serie speelden zich af in een Middeleeuwse setting. Latere delen kregen een science-fictionvibe. Hoe moeten we ons de wereld van FF XV voorstellen?

(Honjo knikt instemmend alsof hij net een revelatie krijgt)

Hasegawa san: "Ons motto voor dit spel was 'een fantasie gebaseerd op realiteit'. We hebben ons onder andere geïnspireerd op echte locaties zoals Shinjuku (Tokio) en Venetië, om zoveel realiteit in het spel binnen te laten sijpelen."

"Dat kan je dan linken aan het avontuurlijke aspect van FF XV, dat hier ook een hoofdrol kreeg. We zijn met het team een aantal dagen op tocht geweest in de natuur. Een heleboel gameplay-mechanieken zijn rechtstreeks afkomstig uit de gesprekken en ervaringen die we daar opdeden."

"Elk wapen voelt anders aan."

Over naar het vechtsysteem.  Is een beginneling er snel mee weg, of maken enkel ervaren Final Fantasy-rotten kans om alles uit de kast te halen?

Hasegawa san: "Dé grote verandering met voorgaande games is de meer actiegerichte aanpak. De dagen van rustig nadenken over je volgende aanval, zijn voorbij. De actie komt nog altijd even filmisch in beeld, maar de speler bepaalt nu zelf hoe de personages zich verplaatsen, en moet ook veel sneller reageren en commando's ingeven."

"Verder kunnen spelers op elk moment tussen verschillende wapens switchen, ook tijdens gevechten. De controls zijn steeds hetzelfde, maar elk wapen voelt anders aan. Dat is vooral merkbaar bij de vuurwapens die vooral nuttig zijn bij lange afstanden, ten opzichte van de zwaarden bij de actie zich veel dichter afspeelt."

Final Fantasy XV gevechtsanimatie

Zijn er opnieuw Summons? (enorme monsters die je kan oproepen tijdens gevechten, red)

Hasegawa san: "Zeker, maar niet zoals je zou verwachten. Ze blijven uiteraard die gigantische entiteiten zoals we ze kennen uit vorige games, maar we wilden ze meer in het verhaal verweven van Final Fantasy XV. Concreet betekent dit dat ze je terug komen helpen in gevechten, maar  de speler kan ze niet meer zelf oproepen. In plaats daarvan verschijnen ze op belangrijke sleutelmomenten."

"Mijn favoriete Final Fantasy? Ze zijn allemaal zo goed..." 

Puur uit nieuwsgierigheid: welke Final Fantasy is jullie persoonlijke favoriet?

Er ontstaat prompt een vurige discussie tussen de Japanners die zelfs onze tolk niet kan volgen. Uiteindelijk krijgen we toch dit te horen:

Honjo san: "Ze zijn allemaal zo goed..."

Hasegawa san: "Mijn voorkeur gaat naar Final Fantasy X. Ik heb er tenslotte ook aan gewerkt destijds. Het ontwerp van Sin, de hoofdrolspeler, kwam van mijn hand."

Honjo san: "Ik ga ook voor FF X kiezen. Niet enkel omdat ik zelf ook deel uitmaakte van het team, maar vooral door de impact die het spel op mij had. Het was de eerste Final Fantasy met stemmen. Het is vaak moeilijk om je tijdens de productie van een spel een beeld te vormen van het volledige verhaal. Het was pas naar het einde toe dat ik me realiseerde dat het stemmenwerk van FF X een compleet nieuwe dimensie gaf aan hoe spelers het verhaal zouden ervaren. Die realisatie destijds is me bijgebleven. Heb jij een favoriet?"

Final Fantasy X tiens!

 

Final Fantasy XV is nu verkrijgbaar voor Playstation 4 en Xbox One.