Horrorverhalen uit de gamewereld

De videogames Halloweenspecial

Valentin Hick

Halloween, het ideale excuus om te huiveren, is in aantocht. Wij stoomden een aantal dubieuze/waargebeurde horrorverhalen uit de game-industrie klaar, speciaal voor jou. Pak een deken, steek het kampvuur in gang, lees mee, en beleef een slapeloze halloweennacht.

Spoken in Hitman

Spelers beweren dat er in één specifieke kamer van de hotelmissie uit Hitman: Contracts een geest ronddwaalt. Toen wij deze kamer betraden, zagen we nochtans geen spook. Wel een lijk en bloedvlekken op het bed, wat niet geheel onverwachts is voor een spel waarin je een huurmoordenaar bestuurt. Ook in de badkamer viel er niets te bespeuren. Tot we onze blik lieten vallen op de spiegel, en...

Hitman: Contracts

Aah! Een spook! Gek genoeg kun je datzelfde spook ook betrappen op voyeurisme in een kamer verderop, en enkele spelers beweren zelfs dat ze het spook hebben vermoord met een pianosnaar. Denk daar eens diep over na: je kan spoken vermoorden. Wat? Hoe? Waarom?

Mind. Blown.

GLaDOS's seksuele voorgeschiedenis

Snel, wat is het griezeligste spel dat Valve ooit uitbracht? Half-Life met zijn springgrage headcrabs? Tuurlijk niet. Left 4 Dead dat zombies op jou loslaat? Mooie poging. Nee, Portal wint de prijs van meest fucked up Valve-game. De eerste schrijfsels over al dan niet bestaande taart op de muren zijn een, ... euh, teken aan de wand. Als je aandachtig luistert, hoor je zelfs stemmen die uit de muur lijken te komen. En dan is er de eindbaas, onze geliefde GLaDOS. We stellen je ze even voor.

GLaDOS

Een hoop bollen en draden, quoi? Kijk nog eens.

GLaDOS

Verontrustend. Modders vonden ook ongebruikte dialogen voor GLaDOS in de gamecode, waarin ze veelvuldig "I don't want this" uitroept. Werd ze in een vroege betaversie seksueel misbruikt? En hoe gaat dat in zijn werk, een computer verkrachten?

Nee, wacht, beantwoord die vraag maar niet.

Pokémon drijft tot waanzin

Sinds de eerste generatie bevat elk draagbare Pokémon-game een spookstad. Voor de meesten de uitgelezen kans om eindelijk eens die verdomde Ghastly te vangen. Voor sommige Japanse kinderen is het ook een motivatie om zelfmoord pleging.

Enfin, dat beweert men toch op het internet, en zoals iedereen weet is het internet compleet leugenvrij. De soundtrack van het stadje Lavender Town zou een aantal scherpe noten bevatten die alleen voor gevoelige kinderoortjes hoorbaar zijn. Deze tonen zouden zo verschrikkelijk zijn dat ze hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken, en in het ergste geval, tot zelfmoord aanzetten. Je vindt het lied hier rechts boven. Zeker eens beluisteren.

Natuurlijk hebben wij onze twijfels, maar sinds de Japanse release van de eerste game, werd de Lavender Town-soundtrack wel degelijk aangepast om minder hoge tonen te bevatten. Nintendo wil nog steeds niet vertellen waarom. En dat vinden we best wel louche van hen.

Ghost pokémon

De geniepigaards.

Spotted: Italiaanse reuzeoctopus

Naar het schijnt leeft er in de diepste krochten van Assassin's Creed II een mythisch wezen. Getuigen zweren bij hoog en laag een gigantische octopus te hebben ontmoet in de tombe onder de Santa Maria della Visitazione. Een ongeloofwaardig verhaal, tot je de screenshots ziet:

 Assassin's Creed II Kraken

Ubisoft beweert al sinds de eerste AC dat de serie op historisch vlak volledig klopt. Dus wat nu? Vertelden ze ons een leugen? Of is de kraken uit Twintigduizend mijlen onder de zee in werkelijkheid opgesloten in een duffe, Italiaanse tombe? Wie zal het zeggen?

We weten wel waar we volgende zomer op reis gaan: niet naar Italië.

Sleepy Skyrim

In 1790 raakt een zekere Ichabod na een dronken verjaardagsfeestje verdwaald in de velden nabij Sleepy Hollow. Net daar en dan verschijnt de Headless Horseman ten tonele, dringend op zoek naar een vers hoofd. Ichabod zal het nooit kunnen navertellen. Ook de ruiter zal na deze nacht niet meer gezien of gehoord worden. Nooit. Never. Voor eeuwig spoorloos.

Totdat Bethesda hem in Skyrim terug liet opdraven. Damn...

Gelukkig is hij heel moeilijk te vinden en heeft de ouderdom hem een pak minder wraakzuchtig gemaakt. In principe valt hij nooit aan. De oude man geniet nu van zijn pensioen met lange bergwandelingen, en het verzorgen van zijn demonische paard.

Skyrim headless horseman