Na twee jaar wachten op Assassin's Creed Origins zijn dit de grote nieuwigheden

Assassin's Creed Origins

Gerrit Calis

Assassin’s Creed Origins: Gamescom 2017 Cinematic Trailer | Ubisoft [US]

Assassin's Creed Origins

© Ubisoft

Er is een tijd geweest dat we ieder jaar een fonkelnieuwe Assassin’s Creed-titel in de winkelrekken konden vinden. Dat werd een sleur en dus besliste gameontwikkelaar Ubisoft in 2015 een pauze in te lassen. Tot nu, met de release van Assassin’s Creed Origins. Wat heeft de eeuwige strijd tussen Assassijnen en Tempeliers anno 2017 te bieden?

Assassin's Creed Origins

Farao’s en pyramiden

Ieder Assassin’s Creed-spel speelt zich af in een ander tijdsgewricht en dat is meteen een groot deel van de aantrekkingskracht van de reeks. In het verleden passeerden onder meer middeleeuws Jeruzalem, het Rome van de renaissance, revolutionair Parijs en victoriaans Londen de revue. Maar nu is het tijd voor het oude Egypte, een grote sprong terug in de tijd.

Fans stonden al jaren te popelen om de sluipmoordenaar uit te kunnen hangen in de Nijldelta, maar dat is niet de enige reden waarom het land van farao’s en pyramiden een uitstekende keuze is. Door vele eeuwen terug in de tijd te reizen naar één van de eerste grote beschavingen, krijgen de makers de kans om te vertellen hoe de Assassijnen en de Tempeliers nu eigenlijk precies in een strijd om de toekomst van de mensheid verwikkeld raakten. Bovendien vormt het een symbolische breuk met het verleden van de franchise, waar sommigen nogal op uitgekeken raakten.

Assassin's Creed Origins

Een broodnodige herbronning

Door de jaren heen is er behoorlijk wat sleet op de succesformule gekomen. Veranderende historische contexten alleen konden niet verhinderen dat we als spelers telkens opnieuw zowat hetzelfde spel voorgeschoteld kregen. Dat ieder opeenvolgend jaar een nieuwe Assassin’s Creed met zich meebracht, terwijl de ontwikkeling van zo’n spel meer dan een jaar duurt, zal wellicht niet geholpen hebben.

Het laatste spel dat een echt grote innovatie doorvoerde was Assassin’s Creed IV: Black Flag (2013). In die game vormde de oorlogsvoering op zee een essentieel onderdeel van de spelervaring. Sindsdien trappelt de franchise nogal ter plaatse. Assassin’s Creed Unity (2014) introduceerde weliswaar een handig parcourssysteem om gebouwen af te dalen en Assassin’s Creed Syndicate (2015) vereenvoudigde het beklimmen van gebouwen met de rope launcher, maar het gros van de gameplay bleef hetzelfde.

Assassin's Creed Origins

Verandering van spijs doet eten

Vernieuwing dus. Om dat te bereiken werd onder meer Ashraf Ismail aan boord gehaald als game director, dezelfde man die van Assassin’s Creed IV: Black Flag een memorabel scharniermoment had gemaakt.

De grootste verandering onderging het vechtsysteem. Waar je in het verleden met een paar goed getimede counters en ontwijkingen makkelijk grote groepen vijanden de baas kon, zul je deze keer meer op je hoede moeten zijn. Een open, dynamische manier van vechten zorgt ervoor dat vijanden je sneller omsingelen en overweldigen. De focus ligt niet meer op je reactiesnelheid om de juiste knop in drukken, maar op de juiste tactiek voor de juiste vijand.

Verder bevat het spel meer RPG-elementen dan zijn voorgangers. Iedere overmeesterde vijand en voltooide (zij)missie levert je experience points op. Met genoeg xp stijg je een level en ieder level brengt nieuwe vaardigheden met zich mee. Gedode vijanden kunnen je bovendien nieuwe wapens opleveren die je vervolgens naar believen kan hanteren.

Een hoop kleinere aanpassingen vervolledigt de vernieuwing waarvan de makers hopen dat ze van deze nieuwe Assassin's Creed een succes zal maken. Of deze veranderingen genoeg zijn om de franchise nieuw leven in te blazen zal nog moeten blijken. Lovenswaardig is het alleszins.

Assassin's Creed Origins

 

Assassin's Creed Origins ligt vanaf vrijdag 27/10 in de winkel.