Racen en knallen in virtual reality

Lol op de PlayStation

Koen Van Damme

BILL-reporter Koen mocht (zelfs zonder rijbewijs) een rondje rijden op de Nürburgring Nordschleife en enkele aliens aan gort schieten. Op de Playstation welteverstaan. 

Het reportersleven kan zwaar zijn. Terwijl de zon buiten schijnt, word ik gedwongen om naar Brussel te trekken voor een stevig rondje PlayStation spelen. Ter plaatse worden we onderworpen aan games als WipeOut: Omega Collection, StarBlood Arena (in VR), Farpoint (idem) én Gran Turismo Sport (ditto). En dan moet de catering nog komen! ... Oké, misschien is het allemaal niet zo afschuwelijk.

WipEout: Omega Collection

Laten we beginnen met de enige titel zonder virtual reality. WipEout: Omega Collection is een verzameling van de tracks en voertuigen uit WipEout HD, Fury en 2048. De games zagen er al goed uit op de vorige consolegeneratie, maar de overgang naar de PlayStation 4 levert Full HD aan 60 fps (en dynamische 4K voor de Pro).

Tijdens mijn testrit verliep alles in elk geval vlot. Het ontbreken van VR is wat spijtig, maar volgens de ontwikkelaar zou het te misselijkmakend zijn. Iets waar ik wel in kan komen, want de first person-optie was zacht uitgedrukt al heel desoriënterend op een tv-scherm. WipEout: Omega Collection vind je vanaf 7 juni in de winkel.

StarBlood Arena

Aangezien teambased shooters momenteel lekker populair zijn, hoeft het niet te verbazen dat PlayStation er eentje in VR voorziet. In StarBlood Arena vecht je in een moderne arena (echt waar!) ter amusement van een gigantisch publiek. Een beetje zoals Eurosong, maar dan met robotharnassen die elk over een specifieke wapenuitrusting beschikken. De stijl en presentatie zijn wat bleekjes, maar natuurlijk zijn we op dat vlak enorm verwend door Overwatch.

Ook de besturing is even wennen: draaien doe je met de rechtse analog, fijner mikken doe je door naar je doelwit te kijken. Het is alvast een uitstekende manier om nekspieren te trainen. Des te meer omdat je van elke kant bestookt kan worden. Links, rechts, voor, achter, boven, onder en alles daartussen: bereid je voor om elk objectief besef van richting compleet te verliezen. Een unieke ervaring, die overigens nu al verkrijgbaar is.

Farpoint

Als je bekend bent met de zin "Come on you apes, you want to live forever?!" zal deze shooter heel vertrouwd aanvoelen. Op dat vlak zal Farpoint geen potten breken, maar waar het hier natuurlijk om draait is de nieuwe Aim Controller van PlayStation. Als iemand die vaak terugdenkt aan de uitstekende lightgun-games van vroeger (House of the Dead, iemand?) was ik heel benieuwd naar dit nieuwe speeltje.

Ik moet zeggen dat ik blij verrast was met de nauwkeurigheid van de Aim Controller. Deze lijkt ten opzichte van pakweg de WiiMote veel minder last te hebben van willekeurige sprongen en reageert veel beter op kleine bewegingen. Het enige nadeel is dat je een relatief specifieke positie moet innemen ten opzicht van je PlayStation Camera. Maar eens je die gevonden hebt, loopt alles vlot. Farpoint vind je nu in de rekken. Er is ook een bundel met de Aim Controller beschikbaar.

Gran Turismo Sport

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik geen racefanaat ben. De enige racergames die ik speel zijn Mario Kart en consorten. Maar ik heb enorm genoten van Gran Turismo Sport in VR. De set-up is hier natuurlijk de best mogelijke: VR-bril, pedalen en een racestuur met enorme force feedback. Die laatste is zelfs zo hevig dat de PlayStation Camera er constant zijn verbinding door verliest, totdat iemand het onding volledig vastmaakt met ducttape.

Maar met enkel de VR-bril en een simpel stuur lijkt dit me al een veel intensere ervaring dan de gemiddelde racer. Zelfs met de relatief lage resolutie van de PlayStation VR-bril ziet de game er uitstekend uit.

Mijn favoriete feature die de VR biedt is eigenlijk enorm dom, maar toch ... In de achteruitkijkspiegels kijken. Het voelt zo natuurlijk aan dat je nog meer in de game gezogen wordt. Gran Turismo Sport zou ergens in 2017 moeten verschijnen, maar een specifieke datum is er nog niet.