Is Vero de Avatar van de sociale media?

Vero

Maxime De Ruyck

Op de gemiddelde smartphone staan vier grote apps: Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat. Maar wie Vero installeert, kan de vorige vier moeiteloos deleten. Klinkt ambitieus, maar kan Vero die belofte ook waarmaken?

Hoewel het platform al sinds 2015 online is, werd het pas deze week een ware hype. In een mum van tijd registreerde zich een miljoen nieuwe gebruikers op het platform. De plotse populariteit is bovendien nu al een groot nadeel voor Vero. Het platform kan het grote aantal bezoekers niet aan en blokkeert. Way to go.

Avatar 

Als je hun manifest leest, kun je Vero alvast niet betrappen op een gebrek aan gevoel voor drama en heroïek. In den beginne boden sociale media een platform aan waarop iedereen in harmonie met elkaar in contact kon staan. Iedereen likete en sharede vrolijk kattenfilmpjes. 

But as time passed, an imbalance began to form between the interests of the platforms and the interests of the users. And a false sense of connection left us lonelier than ever.

Dat klinkt verdacht veel als: "But everything changed when the Fire Nation attacked." 
Vero wilt zichzelf graag presenteren als de Avatar die de sociale media wel mores zal leren.

The truth will set you free

Wat is er toch zo bijzonder aan Vero? Wel, je kunt er foto's op plaatsen, video's delen en chatten. Dat klinkt inderdaad wel erg hard als... Facebook, niet? Maar Vero belooft een revolutie rond De Waarheid. Vero werkt niet met algoritmes, waardoor je posts chronologisch ziet verschijnen. Je komt dus uit je bubbel en ziet het sociale medium zoals het echt is. Vero betekent dan ook niet toevallig 'waar' in het Italiaans.

Is dat verplicht?

Maar daar zit je dan met je Facebook 2.0. De grootste vraag is: waarom zou je eigenlijk een profiel aanmaken? Pieterjan Vanleemputten, data-journalist bij Knack, heeft zo zijn twijfels. "Om de zoveel tijd verschijnt er een ambitieuze uitdager van Facebook, maar erg lang zingen die het niet uit. Google+ was bijvoorbeeld hét antwoord van Google op Facebook. Maar niemand die zich daar iets van aantrok. Voor de meeste mensen geldt nog steeds: We hebben al Facebook, dus waarom zouden we iets installeren dat lijkt op Facebook? 95 procent van de mensen zit al op Facebook en trekt zich niks aan van de nieuwkomers. En het is net die 95 procent die Vero zal moeten overtuigen om de switch te maken."

En dan nu: geen reclame

Op alle sociale media moet je je tegenwoordig eerst een weg banen door reclame, adblockers of niet. Vero bezweert dat er geen enkele advertentie op je scherm zal verschijnen. Maar waar halen het platform dan zijn inkomsten vandaan? Verkopen ze dan zomaar onze gegevens? Als je de moeite neemt om te scrollen door de privacyvoorwaarden, zie al snel een joekel van een koningscobra onder het gras. De eigenaars mogen alles wat gepost wordt zowel binnen als buiten het platform gebruiken zonder dat ze daarvoor moeten betalen. Bij Facebook en Instagram blijf je zelf eigenaar van de content die je post, nu sta je alle rechten af. En dat gaat niet alleen over de foto van je zondagsbrunch, maar ook persoonlijke filmpjes. Zelfs wie zijn account verwijdert, is er nog lang niet zeker van dat ook alle content verdwenen is.

Gratis bestaat niet

Het is een waarschuwing die je maar beter goed in je achterhoofd houdt wanneer je plannen maakt om een account te nemen op Vero. De eerste miljoen gebruikers mogen het platform gratis gebruiken, maar wie daarna komt zal moeten betalen. Over de voorwaarden en prijzen houdt Vero tot nu toe de lippen stevig op elkaar. En wil je echt betalen voor dezelfde content die je ook op Facebook en Instagram gratis vindt?