KRUMB: "Met deze app willen wij mensen terug dingen laten beleven"

KRUMB

Inge

Een app die je uit je kot jaagt: dat is KRUMB. Het is pas wanneer je éffectief op bepaalde plaatsen komt, dat je op 'kruimeljacht' kan gaan. Een woordje uitleg door Lucas Caesens, één van de jonge breinen achter de technologische nieuwigheid.

Iedere dag staat er wel een nieuwe app te blinken in het online shopwalhalla. Glorieuze tijden voor de tech-addict, maar met het risico dat we nog meer slaaf worden van dat kleine schermpje. Het tegengif? Een app. (Waarom ook niet?)

Want het kan ook anders. Een app die je leefwereld vergroot. KRUMB toont je immers wat er op die plek waar jij inlogt, ooit gebeurde, nu gebeurt en nog zal gebeuren. Een live-beleving dankzij dit technologische snufje. Maar je kan ook zélf jouw herinneringen delen met behulp van de digitale kruimels.

Lucas Caesens: "De app is ontstaan uit een gevoel van frustratie. In plaats van berichten te sturen naar mensen die ver van je verwijderd zijn, kan je nu dingen ontdekken op iedere plek waar je zelf halt houdt. Zo krijg je voeling met je directe omgeving. Fotografisch bewijs van dat feestje van vorige week, een blik op de toekomst bij de renovatie van een gebouw, een nieuwe hotspot die nog ontdekt moet worden. Bij KRUMB is iedere stap die je zet een ware ontdekkingstocht."

"We hebben deze app gecreëerd om mensen terug dingen laten beleven. Op die éxacte plek waar de actie gebeurt of gebeurde."

Hoe is het ontstaan van deze app precies in zijn werk gegaan?

"Eigenlijk werken we voor Prophets: een creative agency in Antwerpen. In een experimenteel lab - tijdens de lunch of na de uren - gooiden we los ideeën op tafel en zo is KRUMB ontstaan. Wij willen een alternatief bieden voor het timeline-gegeven. De foto's en berichten op je Facebook-newsfeed verdwijnen in een oogopslag. Met deze app willen wij deze herinneringen levendig houden en een blijvende plek geven."

 

Timeline

Welke obstakels hebben jullie moeten overwinnen?

"Iets ontwikkelen kost tijd. Deadlines halen is soms moeilijk (lacht). Je product lijkt (en is) eigenlijk nooit klaar. Ook de macht van grootheden als Apple en Google heeft me verbaasd. Zij hebben veel beslissingsrecht - zelfs over de interface van je app - en of het al dan niet in de app store terechtkomt."

"Wij willen een alternatief bieden voor het timeline-gegeven. De vergankelijkheid van een Facebook-feed willen wij tegengaan."

Hebben gebruikers je al verbaasd over de invulling van de app?

"Zeker, eens je de app uit handen geeft, zie je hoe creatief users er mee omspringen. Zo is er in Berlijn een gebruiker die foto's neemt van grappige briefjes die hij spot in het straatbeeld. Nog een verrassing is de supportersclub van AA Gent . Zij gebruiken de app om supporters aan te moedigen of fans van rivaliserende ploegen uit te dagen. Dat hadden we helemaal niet verwacht, maar dat is net het boeiende aan de app."

Heb je nog tips voor creatievelingen die de sprong (nog) niet durven wagen?

"Begin klein. Test je product. Verbeter het en laat het opnieuw testen. Zoek de sterktes in je team en wees bereid om bij te leren. Zo is KRUMB ook een ongoing leerproces waar iedere dag weer een verrassing in petto heeft."

 Je kan KRUMB downloaden voor iPhone en Android. Ook BILL heeft een digitale kruimeltocht ondernomen. Download de app en volg BILL.