Virtueel kopje onder

Steel Diver

Nintendo

Silke

Virtueel kopje onder

Bij de release van de Nintendo DS, zo’n zes jaar geleden inmiddels, werd al een eerste demo van Steel Diver ontwikkeld, maar veel stof deed het spel toen niet opwaaien. Ook nu lijkt het erop dat dit spel onopgemerkt in de achtergrond zal wegzinken.

In het menu krijg je de keuze uit drie compleet verschillende speelmodi, hetgeen veelbelovend lijkt. Maar hoe vul je een spel over duikboten in? Laat ons eerlijk zijn, een duikboot duikt. En dat is het zowat. In Mission Mode vaar je met je duikboot van punt A naar punt B, terwijl je zo nu en dan een rotsblok, vijandig schip of soms zelfs een occasionele reuzeninktvis moet torpederen. Via het touch screen bedien je de verschillende hendels die je diepte en snelheid bepalen. Erg omslachtig allemaal, de joystick zou zich hier veel beter toe lenen.

Naar de haaien

Het besturen van een miniduikboot is entertainend, maar met slechts zeven missies ben je er zo doorheen. In Periscope Strike moet je met de periscoop op zoek naar vijandelijke boten en deze vervolgens de dieperik insturen. Dit is meteen ook de eerste keer dat we een spel spelen waarbij de gyrosensor van de 3DS helemaal tot zijn recht komt. Je moet werkelijk met de 3DS in de hand om je heen kijken om de rondvarende schepen te vinden. Maar met slechts drie levels is ook deze modus veel te snel uitgespeeld. De Steel Commander-modus ten slotte is een hippe versie van zeeslag. In onze ogen een weinig interessant tussendoortje, omdat het spel meer op geluk dan tactiek gebaseerd is.

Hoewel Steel Diver zijn best doet om van een moeilijk concept toch een leuk spel te maken, blijf je door de weinig uitgediepte onderdelen op je honger zitten. Aangezien slechts enkelen de ambitie koesteren om virtuele diepzeekapitein te worden, lijkt het ons waarschijnlijk dat Steel Diver voer voor de haaien zal worden.