Drie keer granola: getest en goedgekeurd

Granola

Jasmien Roelandts

Nadat enkele vergeefse pogingen om gezonder te ontbijten mislukten, was het tijd om het heft zelf in handen te nemen. Ik testte drie verschillende recepten voor granola uit en rangschikte ze van "overheerlijk" naar "gewoon lekker". 

1. Gezonde granola van blogster Ellen

Een receptje dat ik toevallig ontdekte tijdens het surfen, Ellen was me immers onbekend. Het is het recept waar ik ongetwijfeld het langst aan heb gewerkt, maar ook het meeste plezier uit haalde. De ingrediënten zijn relatief duur, maar van de pot granola kon ik achteraf wel enkele weken smullen.

TIP: Voeg wat extra gedroogd fruit toe voor nog meer smaak en combineer met vers fruit ’s ochtends. Ook kan je de Griekste yoghurt gemakkelijk vervangen door andere yoghurt. 

>> Het recept vind je hier.

                             Granola volgens het recept van blogster Ellen


2. Granola parfait van Njam-chef Steffi Vertriest
 

Met haar programma De Gezonde Goesting weet Steffi menig kijker te charmeren. Op haar blog verzamelt ze trouwens nog meer ideetjes voor een gezondere levensstijl.

Deze granola is ongetwijfeld de beste voor chocoladeliefhebbers wegens de toevoeging van echte cacao, maar zonder confituur mist het geheel suiker. De granola van Ellen daarentegen kan je gemakkelijk zonder toegevoegde suikers eten. 

TIP: Gebruik naast cacao ook échte chocoladeschilfers. Als je geen tijd hebt om zelf confituur te maken, gebruik dan gerust confituur uit de winkel. Die bevat waarschijnlijk een pak meer suikers, maar de granola is al gezond genoeg, niet? ;)

>> Steffi’s granolarecept kan je hier vinden.

 Granola volgens het recept van Steffi Vertriest   

3. Granola met frambozen van Sandra Bekkari

Sandra wie? De "Nooit meer diëten"-goeroe die de rechtstreekse concurrentie aangaat met Pascale Naessens' pure keuken, natuurlijk. Dit recept heeft veel weg van onze favoriete granola, maar is iets droger en "gezonder".

TIP: Frambozen zijn redelijk zuur, wij gebruikten blauwe bosbessen als waardige vervanger. Voor bovenstaande recepten kochten we ahornsiroop, dat kan perfect ter vervanging van honing.

 >> Sandra’s granolarecept vind je hier.

Granola volgens het recept van Sandra Bekkari


Mijn tips na twee maanden experimenteren:

Granola mag dan wel gezond zijn, maar niemand vindt granen en noten "lekker" als ontbijt. Gedroogd fruit en ahornsiroop zijn een must om je granola naar een hoger niveau te tillen.

Na deze drie receptjes (en twee maanden granola als ontbijt) hebben we maar één tip: durf te experimenteren! Als je geen walnoten lust, gebruik die dan niet. Als je havermout fantastisch vindt, schud dan gerust wat meer uit de doos.

En tot slot: die zelfgemaakte granola is allemaal goed en wel, maar soms smaakt een doos ontbijtgranen uit de supermarkt ook. ;)