Schrokken in plaats van blokken

5 gemakkelijke blokrecepten

Marie Van Oost

Voedsel. Uw favoriete pauzebezigheid en procrastinatietool bij uitstek tijdens de examens? Of eerder iets praktisch dat moet gebeuren maar je kostbare tijd opslurpt? BILL serveert je enkele haalbare gerechten - cuz ain't nobody got time for homemade energy balls.

Ontbijt: magische havermout

Niet bijster origineel, maar havermout is echt het makkelijkste ontbijt ooit. Wie onmiddellijk tegenstribbelt "maar dat is zo'n vieze brij", moet ons recept eens uitproberen:

Snij een banaan in schijfjes en doe in een kom. Doe er 50 gram havermout en 200 ml melk (keuze voor plantaardige alternatieven staat vrij) bij en warm op in de microgolfoven voor een tiental seconden. Gooi er daarna wat blauwe bessen en verkruimelde pecannoten bij. Meng er tot slot het geheime ingrediënt bij - een eetlepel pindakaas.

Tussendoor: een taske soep

Onbegrijpelijk hoe weinig studenten zelf soep maken. Het is extreem gemakkelijk, extreem goedkoop, lekker, gezond, je kunt er je koelkast mee opruimen en je hebt meteen eten voor de hele blokweek.

Stoof ui en look aan in een grote pot. Gooi er versneden groenten naar keuze in (tomaat, prei, courgette, pompoen, of een combo - funky kleurtje verzekerd), je kunt zelfs diepvriesgroenten gebruiken als je echt geen tijd hebt. Laat een tijdje stoven en giet groentebouillon in de pot. Goed laten koken, mixen, en klaar.

Lunch: kies eens voor quiche

Ook in de categorie 'maak de koelkast leeg': de quiche. Dit is eigenlijk gewoon soep in taartvorm. Oké nee, dat klinkt ranzig, maar het idee is hetzelfde: je kunt echt alles verwerken in een quiche. Het enige dat je zeker nodig hebt, zijn eieren en bladerdeeg.

Rol een vel bladerdeeg uit in een ovenvorm en prik er enkele gaatjes in met een vork. Bedek het deeg met garnituur naar keuze (enkele combosuggesties: rode biet-geitenkaas, spek-dadel-mozzarella, zalm-broccoli-prei) en giet er een mengsel van vier eieren en 200 ml room bij. Eventueel afwerken met gemalen kaas en dan een halfuurtje in een oven van 180°C.

Tussendoor: fraizen met slagroom 

Gemakkelijk, gezond en hemels lekker: met een klassieker zoals aardbeien met slagroom kun je iedereen blij maken. Zelf je slagroom maken is trouwens een prima procrastinatietip.

Spoel 200 gram aardbeiden en snij de kroontjes eraf - belangrijk: doe dit pas na het spoelen, anders nemen de aardbeien vocht op en verliezen ze hun smaak. Meng 200 ml room met wat poedersuiker en mix tot de gewenste dikte. Je kunt de slagroom ook met de hand kloppen als je écht geen zin hebt om verder te studeren. Health freaks kunnen ook Griekse yoghurt gebruiken in plaats van slagroom.

Diner - easy en toch fancy: geroosterde groenten

Heel gemakkelijk en toch een zeer hoog Kerstmis-gehalte: geroosterde groenten uit de oven. Dat ze een uur in de oven moeten zitten is ook een pluspunt, zo kun je nog snel dat laatste hoofstuk herhalen.

Snij een ui, lookwortel, paprika, courgette en aubergine in grove stukken en meng ze met olijfolie, peper, zout, rozemarijn, thijm, oregano en chilivlokken in een grote ovenschaal. Zet in een oven van 200°C voor een uur, maar roer af en toe de groenten eens om. Serveer met couscous en wat yoghurt voor een frisse toets.