DYOU: “Bij ons vind je geen schattige ananas-patches”

Girl Power ≠ girly vibe

Ine D'hoe

BILL x DYOU Studio

Let's patch some denim!

© Ine D'hoe

Geroutineerde Instagrammers en festivalgangers zagen ze zeker al langskomen, de patches van DYOU Studio. Oprichters Sarah Ceuppens en Lana Scatorchia hebben dan ook al heel wat bloggers en influencers weten te intrigeren. Logisch ook, want bij hen vind je geen blinkende ananasjes of watermeloenen, maar wel spek voor stoerdere bekjes. BILL voelde de meisjes aan de tand en leerde en passant hoe je nu een denim jasje patcht.

De DYOU-dames look the part wanneer ik hen ontmoet in hun thuisstad Antwerpen. Beiden zien er stoer uit in hun – hoe kan het ook anders – gepersonaliseerde jeansjasjes. Als ware nineties kids hebben ze patching, bandana’s en denim in het bloed, een liefde waar ze wel brood in zagen. 

Spontaniteit FTW

Wanneer twee hartsvriendinnen samen professioneel aan de slag gaan, kan dat heel goed uitdraaien, of net heel slecht. Gelukkig schatten Sarah en Lana hun vriendschap goed in en nam DYOU Studio een vliegende start. Dat beide meiden al in de mode werkten, draagt ongetwijfeld bij aan hun succes, maar het is vooral hun frisse kijk op ninetiestrends en hun spontaniteit die aanslaat.

Die naturel vind je niet alleen terug in de selectie van de patches in hun webshop, Lana en Sarah kiezen elke patch eigenhandig uit, ook de naam ‘DYOU’ kent een heel persoonlijk ontstaan. “’Djou’ is eigenlijk een soort koosnaam die we door de jaren heen zijn gaan gebruiken, een beetje zoals ‘sjoe’. Die naam bleef zo hard hangen dat zelfs andere mensen ons mettertijd ‘djou’ gingen noemen”, vertellen de meisjes. 

Na wat spelen met de schrijfwijze om het merk een internationale uitstraling te geven werd DYOU Studio geboren. “We vinden het fijn dat de naam van ons merk een beetje ambigue is”, klinkt het. “Zo kunnen mensen zelf kiezen hoe ze hem uitspreken en wat ze eronder verstaan.”

Girl power

 

Hun patches willen de meisjes vooral stoer houden. “Bij ons zal je geen schattige ananaspatches vinden,” grapt Sarah. Van een girly vibe is er inderdaad geen sprake bij DYOU Studio, wel aanwezig is een flinke dosis girl power. Slogans als ‘its is what it is’ en ‘drunk in love’ delen de spotlight met stoere Mickey-handjes, gestileerde oogjes, zwoele lippen en een royal flush.

Deze patches zijn een selectie van Sarah en Lana’s favorieten (vooral het oogje, bonjour en de Mickey’s doen het goed), maar binnenkort brengen de meisjes ook eigen, zelfontworpen patches uit, iets om naar uit te kijken dus!

Ook helemaal nineties, of gewoon geen fan van saaie, ongepatchte jasjes? Bovenstaande video zet je op weg met strijkijzer, naald en draad.