Het PERFECTE leven: Bezint eer ge begint

Wij doen de test!

Karolien

Foto’s voor Het PERFECTE leven: Bezint eer ge begint

Loopschoenen CHECK

Elke dag worden we geconfronteerd met de onbevredigende drang naar perfectie. Maar wanneer ben je perfect? Karen Damen zoekt het uit in haar nieuwe programma PERFECT? op VIJF. Ik liet dit experiment niet aan mij voorbijgaan en gooide me mee in de strijd. Dit was mijn eerste week.

De zoektocht naar perfectie is niet simpel en er zijn oneindig veel criteria voor het perfecte leven. Deze week zette ik mijn eerste stap richting perfectie. Ik begon met het gevecht voor dat strakke lichaam.

Strak staat niet in mijn woordenboek

Eerst en vooral heb ik enkele regels opgesteld: vanaf nu ga ik elke dag sporten en een suikervrij dieet volgen. Maar laat ik eerst iets duidelijk stellen: ik ben alles behalve strak of fit. Ik sport één uur per week en ik dieet helemaal niet graag. Deze week is dan ook een zware uitdaging geweest. Het sporten is leuk, de spierpijn minder. 

Maar ik heb geleerd uit mijn fouten: enkele tips.

1. Variatie: Doe elke dag een andere sport. Als je iedere dag dezelfde sport doet, overbelast je jouw gewrichten en krijg je blessures. Afwisseling is dus niet alleen leuk, maar ook veel beter voor je lichaam. Bovendien train je zo andere spieren.

2. Wees consequent: Maak een schema en volg dit ook. Soms kijk je er tegenop om te sporten, maar als je je aan je planning houdt ga je minder snel opgeven. Als je een dag overslaat, is het moeilijker om weer te starten. Begrijp me niet verkeerd, het is helemaal niet verboden om eens wat rust te hebben. Je mag een dag bekomen, maar kies elke week dezelfde dag.

3. Ken je grenzen: Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je elke dag een uur sport. Afhankelijk van de sport kies je een kwartiertje of een half uur. Neem ook niet teveel hooi op je vork die eerste dagen. De tweede dag heb ik te zwaar getraind en dat heb ik het de rest van de week mogen voelen! Geloof me: het is geen pleziertje om te gaan lopen met pijnlijke buikspieren.

The breakdown

Heb ik het de hele week volgehouden?
Ja! En ik ben er heel trots op. Ik keek ernaar uit om dit project te doen, maar na een lange stagedag, had ik meestal echt geen zin om nog te sporten. Toch heb ik doorgebeten om mijn project goed te kunnen beginnen.

Voel ik me beter/gelukkiger?
Ja en neen. Aan de ene kant voel ik me helemaal niet beter door al de spierpijn. Anderzijds ben ik wel supertrots op mezelf. Ik heb geen enkele keer opgegeven en daardoor sta ik nu sterker in mijn schoenen.

Heb ik al het gevoel dat dit het PERFECTE leven is?
Laten we hopen dat dit niet het perfecte leven is! Ik heb weinig tijd en door de dagelijkse portie sport krijg ik meer stress. Ik voel me ook niet fitter en op de weegschaal is er natuurlijk nog geen verschil te zien. Toch geef ik de zoektocht nog niet op! To be continued...