Overdaad schaadt op grootmoeders wijze

Diëtiste Nathalie Antonis helpt je door de feestdagen

Inge

Te veel is nooit goed. Dat weet ook Mr Bean.

Met de feestdagen in zicht, verwelkomen we binnenkort die foodbaby weer. Op het menu: overdaad schaadt op grootmoeders wijze. Maar hoe pakken we dat het beste aan? 

Vanwaar die allesvretende honger? Content zijn met de kleine dingen/maaltijden des levens lijkt not done tijdens de feestperiode. Méér, méer, méér. Ons voornemen is om deze kerstperiode niet volledig los te gehen aan de feestdis. We leggen we ons oor te luisteren bij diëtiste Nathalie Antonis.

Hoe kunnen we ons het best voorbereiden op zo'n groot feestmaal?

Nathalie Antonis: "December is een feestmaand, maar toch gaat het slechts over een paar dagen écht feest. De rest van de maand hou je je het best aan een gezond en evenwichtig eetpatroon. Nog beter: je gezonde eetgewoontes de dagen ervoor met stip opvolgen. Hou de lekkernijen én het ultieme genot voor de kerstperiode. Heb je het menu zelf in handen, kies dan bewust voor gegrild vlees, zalm of zeevruchten. Wees zuinig met oliën en sausjes en kies voor een gezonder dessert zoals fruitsla, kwarktaart of een sorbet. Schuif je mee aan: kies dan voor kleinere porties, eet traag en schep extra groenten op. Wissel elk glas alcohol af met minimaal één glas water."

"Hou de lekkernijen én het ultieme genot voor de kerstperiode. De rest van de maand hou je je het best aan een gezond en evenwichtig eetpatroon."

Wat is de grootste fout die je kan maken?

"Uitgehongerd aan de feesttafel zitten. Sla vooraf geen maaltijd over, want als je honger hebt, ga je sneller eten. Start je dag met een gezond ontbijt, zo is je spijsverstering meteen actief en verteer je de volgende maaltijden beter."

Drie maaltijden

Berokkent zo'n overvloedig maal veel schade of kan het allemaal wel voor een keer?

"Wanneer je een gezond basisvoedingspatroon hebt met een vaste structuur van drie hoofdmaaltijden en eventueel aangevuld met twee gezonde tussendoortjes, zal een éénmalige overvloedige maaltijd geen extra kilo's op de weegschaal aanduiden. Maar laat deze feestperiode geen excuus zijn om al je gezonde voedingsgewoonten achterwege te laten."

"Laat de feestperiode geen excuus zijn om al je gezonde gewoontes te laten varen."

Het lijkt alsof we met zijn allen vandaag meer eten, maar tegelijk ook meer diëten. Een contradictie typisch voor deze tijd?

"Ons voedingsaanbod wordt steeds groter, rijkelijker en gevarieerder. Aardbeien in het midden van de winter, exotische vruchten, speciale salami ... Door het overaanbod is het niet makkelijk om gezonde keuzes te maken. Ook modegevoelige diëten zijn niet gericht op leren omgaan met het overbaanbod in de supermarkten. De beste manier is om samen met een diëtist een duurzaam en evenwichtig voedingspatroon samen te stellen samen te stellen volgens de indviduele noden."

Zeven korte tips: 

  • Beperk extraatjes tot de feestmaaltijd zelf.
  • Vul je winkelkar met mate.
  • Behoud een gezond voedingspatroon (3 maaltijden per dag, 1 gezond tussendoortje).
  • Sla geen maaltijden over.
  • Beperk je alcoholverbruik (wissel af met voldoende water).
  • Blijf in beweging.
  • Geniet van die feestmaaltijd!