Wat Britney Spears en een rebellerende huisvrouw gemeen hebben

Masterstudente Mode aan het KASK Kim Van Tricht over haar afstudeercollectie 'Toxic'

Marie Van Oost

Op de modeshow van de Gentse kunstacademie KASK vorige week stonden de harten even collectief stil. Op de schermen verscheen ‘Toxic’, de titel van de afstudeercollectie van de Antwerpse Kim Van Tricht (25). Zou het…? En ja hoor, toen het eerste model op de runway verscheen, was dat vergezeld door de tunes van onze geliefde Britney. Als een van de modellen dan ook nog eens haar haren begon af te scheren, was de hysterie compleet. BILL vroeg ontwerpster Kim de kleren van het lijf.

Uit 'Toxic' van Kim Van Tricht © Axelle Degrave & Tom Van Tricht

BILL: Ben jij net zo’n grote Britney-fan als wij?

Kim Van Tricht: (lacht) “Ja hoor, maar er zit wel meer achter mijn collectie dan dat. Ik haalde mijn inspiratie vooral uit mijn kindertijd, begin jaren 2000. Mijn idolen toen waren TLC, Destiny’s Child, Christina Aguilera, Paris Hilton... Hun stijl voelt vertrouwd aan voor mij, maar ik was vooral gefascineerd door de manier waarop die vrouwen zichzelf naar voren brengen. Als achtjarige leek het voor mij normaal dat opgroeiende vrouwen zich schaars kleden en op die manier een sekssymbool worden.”

BILL: Is je collectie dan een soort aanklacht?

Kim Van Tricht: “Ik wilde een persoonlijk verhaal vertellen en heb mijn herinneringen aan vrouwen in die periode in contrast gebracht met de huisvrouw uit de jaren 1960 die onderdrukt werd en gevangen zat in haar dagelijkse routine. Om die twee werelden te kunnen verbinden, heb ik een verhaal gecreëerd over een huisvrouw die een crisis krijgt en wil ontsnappen uit haar realiteit, en daarom vergiftigt ze haar man. Om een brug tussen de twee werelden te maken dacht ik bij vergif aan toxic en zo kwam ik weer uit bij Britney Spears anno 2003.”

Uit 'Toxic' van Kim Van Tricht © Axelle Degrave & Tom Van Tricht

BILL: Hoe heb je dat verhaal vertaald naar de ontwerpen in je collectie? 

Kim Van Tricht: “De vergiftiging wordt gesymboliseerd door een slangenprint in combinatie met tribals van stickers op opgepimpte Johnny-auto's - very 90’s. Het idee van die crisis is subtieler. Ik heb de zomen van mijn kledingstukken bewust niet afgewerkt, er zit een gat in een jurk en de bodem van mijn handtassen zijn zolen van hakken, bedoeld om de echtgenoot te slaan. De huisvrouwelementen zitten vooral in mijn materiaalkeuze: tafellakens van de Brico, badstoppen als kettingen, de print van keukenhanddoeken... Ook de 60's-vibes zie je subtiel verwerkt in plooien, regenkapjes en de accentuering van de heup. De typische stijlelementen van begin jaren 2000 zijn opvallender. Diamantjes, diepe uitsnijdingen, strings die komen piepen…”

Uit 'Toxic' van Kim Van Tricht © Axelle Degrave & Tom Van Tricht

BILL: Er loopt één mannelijk model mee, maar die draagt ook vrouwenkleren. Ook symbolisch?

Kim Van Tricht: “Klopt. Ik heb de rollen omgedraaid: de man wordt onderdanig en kwetsbaar door die vrouwelijke kleren. Het model is bewust gekozen, zijn vele tattoos creëren een nog groter contrast. Een ander element van verzet zijn de hemden in mijn collectie. Die worden allemaal achterstevoren gedragen en hebben manchetknopen. Het zijn dus duidelijk mannenhemden, maar de vrouwen weigeren ze te dragen volgens de regels.”

Uit 'Toxic' van Kim Van Tricht © Axelle Degrave & Tom Van Tricht

BILL: Kunnen we het even hebben over het model dat zich live kaalschoor?

Kim Van Tricht: “Om de crisis compleet te maken wilde ik tijdens de show een performance, een van mijn modellen heeft inderdaad live haar haar afgeschoren. Dat refereert uiteraard aan Britney’s crisis in 2007. Daarna kwam een van mijn huisvrouwtjes het haar opvegen met stoffer en blik die bedekt zijn met diamantjes.”

BILL: Hoe denken je docenten en medestudenten erover? Je werk is niet echt conventionele KASK-stijl.

Kim Van Tricht: “Mijn docenten vinden de periode van begin jaren 2000 spuuglelijk, maar gelukkig konden ze daar snel vanaf stappen dankzij mijn persoonlijke verhaal. Ze hadden die stijl nog nooit op dezelfde iconische manier bekeken zoals ik. Naarmate mijn proces vorderde, kreeg ik ze mee in dat verhaal en stonden ze ook volledig achter mij. Er werd wel vaak gelachen maar niet op een negatieve manier.”

Uit 'Toxic' van Kim Van Tricht © Axelle Degrave & Tom Van Tricht

BILL: Met ‘Toxic’ studeer je af aan het KASK. Wat zijn je plannen nu? 

Kim Van Tricht: “Momenteel doe ik nog parttime stage bij LEO voor de productie. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk aspecten van een bedrijf te leren kennen om een totaalbeeld te krijgen van de job. Tijdens die stage heb ik mijn stijl kunnen ontplooien, het team en ik zitten volledig op dezelfde lijn qua esthetiek. Het zou dus heel fijn zijn als daar een job kan uit voortvloeien.”

Uit 'Toxic' van Kim Van Tricht © Axelle Degrave & Tom Van Tricht