Jennie Abrahamson: "Mannen worden niet zo beïnvloed door de muziekindustrie als vrouwen"

CD: Gemini Gemini

Mattijs

We ontmoeten de Zweedse artieste op een rustdag in haar Europese tour rond het nieuwe album Gemini Gemini. Een atmosferische plaat met sterke songs, frisse instrumentkeuzes én een politieke boodschap.

Hoe was het optreden in café Video gisteren?

Jennie Abrahamson: “Heel leuk, het is een gezellig cafeetje. Ideaal voor bands die tussen twee grote optredens door een intiem optreden willen spelen. Veel mensen kenden me niet maar kochten nadien toch het album.”

“De seizoensveranderingen geven mij energie”

Over je nieuwe album vertel je op je site dat het de polariteit in de mens, die ontstaat door seizoensveranderingen, vertegenwoordigt. Op welke manier beïnvloeden de seizoenen jouw stemming?

Jennie: “Ik heb geen favoriet seizoen, het zijn vooral de veranderingen die me energie geven. Wonen in een land waar het altijd warm is ligt me niet. De herfst en winter kunnen koud en donker zijn, maar ik heb ze nodig om mijn geest te verfrissen. Mijn creativiteit vaart er bovendien goed bij.”  

Je album klinkt bij momenten vrij jaren tachtig, zowel in de instrumentatie als in de mix.

Jennie: “Ik ben opgegroeid met The Eurythmics, Kate Bush, Peter Gabriel… Het is vooral de stijl van producen die ik heel interessant vind. In die tijd gaven ze nummers een grote sound, terwijl er vaak maar enkele instrumenten op de opname stonden. Neem bijvoorbeeld Like A Prayer van Madonna, dat nummer klinkt zo gigantisch. Terwijl het vrij eenvoudig ineen zit.

Voor dit album heb ik ook veel exotische instrumenten gebruikt zoals marimba’s. Ik ben klassiek pianiste, maar het is heel inspirerend om nummers te schrijven op instrumenten waarmee je niet zo vertrouwd mee bent.”

“De muziekwereld is nog steeds vrij seksistisch”

Je zei ook dat de dualiteit van de mens je heeft geïnspireerd bij het schrijven van dit album. Die dualiteit zit ook vaak in de verhouding tussen je tekst en je muziek.

Jennie: “Ik hou wel van zo’n contrasten. Ik geloof dat we geboren worden met een goede en slechte kant, en dat we de best mogelijke persoon moeten worden die in ons zit. Vandaar ook de titel van het album, ik geloof in een soort innerlijke tweeling.”

Je noemt jezelf een feministe. Heb je raad voor jonge vrouwelijke artiesten?

Jennie: “Nooit opgeven. Want de muziekwereld is nog steeds vrij seksistisch. Zo vroegen ze bij mijn eerste job een foto van mezelf op de sturen, nog voor ik auditie ging doen.

Maar in Zweden zijn er momenteel dingen aan het veranderen. Het project Equalisters is een heel mooi initiatief dat de vertegenwoordiging van vrouwelijke artiesten wil verbeteren. Want veel clubs doen niet hun best om zowel mannelijke als vrouwelijke acts te boeken.”

Abrahamson is te zien in het voorprogramma van Peter Gabriel op 12/11 in Paleis 12.