Vuurwerk tussen artiestenduo's

Succesvolle duo's

Armelle Mintona

Video’s voor Vuurwerk tussen artiestenduo's

Michael Jackson - Scream

Michael Jackson/Janet Jackson: Scream 1995

Voor de Jacksons weten we ondertussen dat het om family business draait en dat hebben ze nogmaals bewezen met dit fantastische nummer. In 1995 brengt Michael zijn negende album History: Past & Present uit, terwijl Janet haar plaats aan de top bevestigd na albums zoals Control en Rythm Nation. Bovendien gaat ze aan de slag als actrice in de film Poetic Justice met de legendarische rapper Tupac Shakur. De Jacksons doen het goed en dat willen ze aan iedereen laten zien. De media? Screw them.

Pharell Williams/Daft Punk: Get Lucky, Loose yourself to dance 2013

Wanneer twee robots samenkomen met een van de meest succesvolle producers van onze tijd krijgen we Get Lucky en Loose yourself to dance, twee hits die we niet moe worden. Het Franse robotduo zag een goede partner in de Amerikaanse producer/zanger Pharell Williams en ze kregen gelijk. Het trio veroverde de hitlijsten in recordtijd en stond maandenlang aan de top. 

Run DMC/Aerosmith: Walk this way 1986

Artiesten leren elkaar kennen achter de schermen en daar merken wij niets van. Maar wanneer Run DMC, het legendarische hiphoptrio, de rockgroep Aerosmith tegenkomt, doet zich een lichte aardbeving voor. Het nummer van Aerosmith krijgt een interessante twist. Natuurlijk vonden de liefhebbers van de respectievelijke genres dat het op niks trok maar hey, these were the eighties!

Mary J. Blige/U2: One 2009

Wat een stem, die Mary J. Blige, wat een talent. Hoe komt zij in contact met U2? Het beeld van Bono en de r&b-diva is enkel iets waarover wij konden dromen. Het is degelijk gebeurd. In 2009 brengt U2 één van hun klassiekers maar deze keer met een potje soul. Mary’s krachtige stem geeft het liedje een heel andere dimensie. Goed gezien Bono! 

Bob Marley/Lauryn Hill: Turn your lights down low 1999

Sommige artiesten verkopen beter na hun dood en de reggaekoning Bob Marley ontsnapt daar niet aan. Turn your lights down low kwam liefst achttien jaar later. Dankzij de samenwerking van Ziggy Marley en Lauryn Hill, die toen net getrouwd was met zijn broer, werd het liedje opnieuw een topper. Leuk, een hit van je schoonbroer als huwelijksgeschenk. 

Michael Jackson/Paul McCartney: Say, say, say 1983

Picture this: twee legendes. Aan de ene kant hebben we een van de meest geliefde Beatles en aan de andere kant hebben we de king of pop Michael Jackson. Ondanks het feit dat hun respectievelijke muziekgenres totaal van elkaar verschillen, zijn de twee zangers erin geslaagd om een pareltje zoals Say, say, say te produceren. De manier waarop ze op elkaar inspelen is een pleziertje in onze oren.

Pharell/Snoop Dogg: Beautiful, Let’s get blown, Drop it like it’s hot 2004

“When the pimp is in the crib Ma, drop it like it’s hot." Met deze betoverende woorden veroverden Snoop Dogg en Pharell Williams de hitlijsten. Pharell produceert hit na hit samen met Snoop Dogg. Beautiful en Let’s get blown doen het helaas iets minder goed. Dat geklikklak met de tong is iconisch en geeft het liedje een extraatje. Een song met een hoog badassgehalte, dat voel je meteen.

Sting/Craig David: Rise and fall 2003

Gelukkig is Sting een sympathieke man die het toelaat dat andere artiesten zijn liedjes samplen. Maar dom is hij niet. Er mag gesampled worden maar hij doet mee. Samples van Shape of my heart werden in het nummer gebruikt. De manier waarop beide stemmen in elkaar lijken te smelten maken Rise and fall een vreemde eend in de bijt.