Liefdesliederen die niet de liefde bezingen

Valentijn

Erin De Wolf

Een romantisch muziekje met een iets minder romantische tekst. Onderstaande nummers worden misschien gezien als hét prototype van een liefdesnummer, maar je doet er toch goed aan om nog een keer extra aandachtig te luisteren.

1. Where The Wild Roses Grow

Heel begrijpelijk is het dat menig persoon al werd misleid door deze muzikale samenwerking tussen Nick Cave en Kylie Minogue. De song dient zich immers aan als een relaas over een hartstochtelijke ontmoeting tussen twee mensen, waarbij het mannelijke hoofdpersonage volledig meegesleept wordt door zijn passie. Die intense liefde stroomt door het hele nummer om uiteindelijk te eindigen in… moord. Maar het is wel wachten tot de voorlaatste strofe voordat dat gebeurt. De mannelijke hoofdrol laat uiteindelijk toch zijn true colours zien en gaat zijn geliefde te lijf met een steen. Hij wilde haar toch enkel de rozen tonen?

Deze murder ballad is misschien niet echt vrouwvriendelijk, maar aangenaam voor de oren des te meer.

2. Hallelujah

Halleluja. Halleluja! Halleluuuuujah! En zo zitten er wel meerdere stukjes in het nummer van Leonard Cohen. Dat de liefde voor velen hét hoogste goed is en soms zelfs goddelijke proporties aanneemt, maakt de verwijzingen naar de Bijbel in de songtekst van dit onorthodox liefdeslied allesbehalve onverwacht. Zo passeren onder andere Koning David en sterke Samson de revue.

Toch rezen er op een bepaald moment twijfels over de ware betekenis van de woorden. Sommige zorgvuldige lezers meenden immers net iets te veel referenties te ontdekken naar de meest intense vorm van fysieke ontlading. Regels als The minor fall and the major lift, remember when I moved in you en de vele ritmische Hallelujahs kunnen dan gemakkelijk net iets anders worden opgevat.

3. Martha

Met Martha maakte Tom Waits voor velen niet alleen de ultieme tegelplakker, maar ook the number one choice wat betreft de openingsdans op verschillende trouwpartijen. Toch een beetje een vreemde keuze wanneer je de volgende lijnen, gesproken tegen Martha, er even bijneemt: "I guess that our being together was never meant to be. And Martha, Martha, I love you can't you see?" Tenzij je natuurlijk op je bruiloft je liefde wil verklaren door te zeggen ‘zoveel zal ik je missen na onze scheiding’. Die liefdesverklaring aan Martha maakt het bovendien wel meteen heel sneu voor de vrouw waarmee de ik-persoon uiteindelijk wél getrouwd is (zie: "You know that I got married too"). Het romantische huwelijk… Dat maakt hier dus geen al te beste beurt. 

4. Every Breath You Take

Ken je het gevoel wanneer alles wat je nieuwe lief doet of zegt bij jou een een aha-erlebnis teweegbrengt? Of dat je niet kan wachten om te weten te komen wat voor yoghurt hij of zij ’s middags bij zijn muesli heeft gegeten? De hoofdpersoon in Every Breath You Take van The Police gaat nog een stapje verder, zelfs tot op het punt waarop hij het object van zijn liefde als zijn bezit beschouwt. De song kan zo, door de constante herhaling van every breath, every move, every step, every … zonder dat er veel fantasie aan te pas moet komen een nieuwe interpretatie krijgen. Namelijk die van mantra voor een volleerd stalker, blij als een kind met zijn nieuwe verrekijker.