Dag 1 op Rock Werchter: Paul McCartney en de dansende dürüm

#RW16

Pieter Claes

Op de eerste dag van Rock Werchter 2016 genoten wij van een volksdansende dürüm, de roze ballonnen van Ellie Goulding en uiteraard Paul McCartney. Een verslag van de eerste dag in Werchter, een dag waarop we verward werden met een reuzevagina.

Kaiser Chiefs

Tien jaar geleden stonden ze voor het eerst op Werchter en in feite tappen Ricky Wilson en zijn consorten nog altijd lustig verder van hetzelfde vaatje. Hun springerige knuffelpunk valt nog steeds best te pruimen (tenminste als de zon schijnt en het bier stroomt), maar muzikaal blijft het een weinig vernieuwend schouwspel. Dat heeft ook de cameraman begrepen, want die houdt zich vooral bezig met het opsporen van de vele Britten in het publiek.  Buiten oorwurmen als Ruby en Oh My God zijn de welgemeende excuses voor de Brexit - even tussen de soep en de patatten - ons persoonlijke hoogtepunt.

Jake Bugg

Jake Bugg betreedt het podium en de hemelsluizen begeven het. Tijd om dekking te zoeken en een regenponcho te scoren op de festivalmarkt. Wij kiezen voor een roze exemplaar van Chinese makelij. Het doet ons volgens sommigen lijken op een scampi met rubberlaarzen, terwijl anderen ons dan weer met een reuzevagina verwarren. Bon, meneer Bugg gaat een beetje aan ons voorbij.

Ellie Goulding

Met haar oudere werk op gitaar gaat ze spaarzaam om, maar aan hits, hugs, love and kisses geen gebrek bij Elena Jane Goulding (voor de gelegenheid gekleed als een soort Céline Dion in legerlaarzen). Er zijn roze en witte balonnen. Er is een potje heel erg fake getrommel. Er is even twijfel of ze wel live zingt, maar die wordt snel weggeveegd. Er zijn melige achtergrondzangeressen met gesynchroniseerde bijtrekstappen en handjesgeklap. Maar er is vooral Ellie Goulding zelf die volgens ons haar unieke stem meer voor zich moet laten spreken. En daar heeft ze echt geen schreeuwerige discovisuals of kitscherige kettingen voor nodig.

Flume

Voor Flume komen we helaas nipt te laat, al zien we de tent nog net uit haar voegen barsten. De schuldige is niemand minder dan die stoute Ellie, die guilty pleasure Love Me Like You Do pas helemaal op het einde lost.

Paul McCartney

Je voelt een immense golf van respect door het met slijk bedekte gras ritselen, wanneer Paul McCartney aan zijn set begint. Zonder toeters en bellen zoals bij Ellie Goulding, maar als een doorgewinterde vakman omringd met een kleine groep topmuzikanten (die drummer!) weet hij Werchter 2016 voor het eerst collectief in vervoering te brengen. Zijn recept daarvoor: een pittige mix van oud en minder oud werk, waarvan het akoestische Blackbird ons het langst zal bijblijven. Niets dat doet vermoeden dat de man vijfenzeventig wordt, behalve misschien zijn polemische tirade tegen de bassen van aan de overkant van de wei.

Years & Years

Olly Alexander verschijnt op de bühne als een in aliminiumfolie gewikkelde dürüm met hoog opgetrokken witte sokken. Als die glitterende worst na tien minuten ook nog eens aan een Afrikaanse volksdans begint, houden we even ons hart vast. Alexander heeft het al snel warm (de folie gaat uit), maar de tent blijft aanvankelijk vrij koel. Take Shelter zorgt echter voor een eerste temperatuursverhoging, gevolgd door een geniale downtempo cover/mix van Katy Perry's Dark Horse en Drake's Hotline Bling. Van die dürüm nemen we volgend jaar met plezier een grotere hap. 

Disclosure

We vrezen even dat het aangekoekte slijk aan onze schoenen het dansen zal bemoeilijken. Maar onder impuls van de vette housebassen van Disclosure weten we al snel alle overbodige ballast los te stampen. Voorzichtig stampen wel te verstaan: op weg naar buiten zakken we nog bijna weg in het grind, dat onder druk van duizende festivalgangers dreigt te imploderen als een vulkaan van grondwater.

 

Meer Rock Werchter? Volg @BILLdeelt op snapchat en wees er overal als eerste bij.