‘Bewegingstherapie gaat over op welke manier je letterlijk en figuurlijk beweegt in het leven’

Veerle werkt al 12 jaar als dans- en bewegingstherapeut. Ze vertelt ons waarom we meer aandacht moeten besteden aan ons lichaam.

Dit artikel is geschreven door Roselien De Nijs.

Therapie, het klinkt ons allemaal bekend in de oren. We zien een psychotherapeut en de typische ligbank voor onze ogen verschijnen. Er bestaan ook verschillende creatieve therapieën waar bijvoorbeeld drama, muziek of dans centraal staan. Elke week belichten we een andere creatieve therapie. Deze week spreken we met Veerle Vervenne. Veerle werkt al 12 jaar als dans- en bewegingstherapeut. Ze vertelt ons waarom we meer aandacht moeten besteden aan ons lichaam, want dat spreekt boekdelen.

‘Ik danste al vrij lang en merkte in mijn omgeving dat mensen zich vaak schaamden als ze moesten dansen. Ik vroeg me af waarom, want zelf heb ik dat nooit gehad. Ik miste op school een vak als lichaam en expressie en toen de Ba-na-ba Dans en Beweging startte in Gent ben ik er direct opgesprongen’, vertelt Veerle.

‘Ik geef creatieve therapie en wat ik als tool inzet is dans en beweging. Als je over dans spreekt dan denken mensen vaak: je danst graag of niet. Als je therapeutisch met dans te werk gaat, dan gaat het over veel meer dan het goed kunnen of het graag doen. Ik laat de personen bewegen en we gebruiken die bewegingen als manier van expressie geven aan wat je voelt. Je staat stil bij wat het bewegen met je doet. Het gaat over op welke manier je letterlijk en figuurlijk beweegt in het leven.’

danstherapie

Anne* volgde vijf maand therapie bij Veerle. ‘In mijn hoofd wist ik wel wat er dwars zat, maar ik kon het niet voelen met mijn lichaam, daardoor begreep ik het niet. Nu begrijp ik dat als mijn lijf hard is dat ik ook te hard ben voor mijzelf’, legt Anne* uit. 

‘Je hoeft niets te verwoorden, dat kan soms heel bevrijdend zijn’

Veerle: ‘Soms komt er wel eens iemand die zegt dat die niet gaat dansen. En dan zeg ik: probeer maar. Dan zie je dat ze heel snel bewegen. Al is het gewoon wat wiebelen met je lichaam. Als mensen al aanwezig zijn in de ruimte en contact maken met de muziek dan maken ze al een onderdeel uit van de therapie. Als je muziek hebt dan heb je heel snel beweging en dans.’

Ook Sofie* heeft therapie gevolgd bij Veerle en vindt dat het lichaam te vaak vergeten wordt bij therapie. Sofie*: ‘Bij therapie denkt men altijd aan praten, maar voor sommige problemen is het echt belangrijk om contact te maken met je lichaam, het is een rechtstreekse poort naar je onderbewuste. Je hoeft niets te verwoorden wat heel bevrijdend kan zijn maar ook eng. Want je weet dat je bewegingen dingen communiceren.’

Veerle legde het me zo uit: een emotie is iets dat je in beweging moet zetten. En ik vind dat super logisch want als je bang bent, wil je remmen. En als je kwaad bent, wil je vechten.’ En in het dansen kan je die bewegingen kwijt zonder dat daar gevolgen aan verbonden zijn’, vult Sofie* aan.

Een therapiesessie gebeurt individueel of in groep. Sofie* vindt de therapie in groep een heel grote meerwaarde. Sofie*: ‘Bijna alle gevoelens waar je mee zit zijn heel erg sociaal gebonden, je loopt met een gevoel van schaamte of geremdheid en dat is altijd naar anderen toe. Door de therapie in groep te volgen kan je experimenteren hoe je je verhoudt t.o.v. andere mensen via bewegingen.’

danstherapie

Anne*: ‘De eerste keer dat ik therapie bij Veerle volgde kon ik alleen maar bewegen in groep met mijn ogen dicht. Als ik mijn ogen opende werd ik beïnvloed door de anderen. Maar stapje voor stapje evolueerde ik en kon ik gewoon echt mezelf zijn.’

Na het bewegen is er altijd een gesprek om de ervaring te bespreken. Veerle: ‘Dan antwoordt iedereen wat ze kennen. En dan ga ik verder en vraag ik: maar hoe voelde dat voor jou lichamelijk? Ben je meer ontspannen of net meer gespannen? Alleen al nadenken over de vraag: “Hoe voelt mijn lichaam hier eigenlijk bij?”, dat is heel belangrijk. Soms zegt er iemand: het was echt heel goed maar ik heb nu wel barstende hoofdpijn of juist net omgekeerd, het is heel verschillend en persoonlijk.’

‘Het is niet omdat je heel goed kan dansen dat je contact hebt met je lichaam’

‘En wat je lichaam zegt is vaak waar je op kan vertrouwen. Het geeft een extra dimensie aan iemands therapeutisch proces. Als je bijvoorbeeld niet kan slapen, je kaak klemt of je hebt last van je maag, dan is er wel degelijk iets. Maar mensen zijn dat zo gewoon dat ze die gewoontes niet meer in vraag stellen. En dans is dan een soort manier om mensen gemakkelijker in contact te brengen met hun lichaam. Je bewegingen zeggen vaak de dingen die je zelf nog niet kan benoemen.’

Volgens Veerle staat contact hebben met je lichaam niet gelijk aan goed kunnen dansen. ‘Ik heb mensen die goed kunnen dansen maar steeds dezelfde vijf passen herhalen en dan zijn er andere waarbij hun benen alle kanten uitgaan, misschien zelf totaal niet op het ritme van de muziek maar die veel meer voeling hebben met hun lichaam zonder dat ze het zelf beseffen.’

‘Er is een belangrijke verbinding tussen ons lichaam en onze geest die vaak vergeten wordt. Je leest het soms wel eens in spreekwoorden: goed in je vel zitten, met je twee voeten op de grond staan of een krop in de keel hebben. Het wijst op iets dat je lichaam voelt maar dat te maken heeft met je psychische toestand’, zegt Veerle.

danstherapie3

Veerle vindt dat er te weinig ruimte wordt gegeven aan het bewust worden van het lichaam in het onderwijs. ‘Je hebt wel Lichamelijke Opvoeding, maar dat is heel functioneel. Je leert sporten, maar sporten is iets heel anders dan contact maken met je lichaam’, vertelt Veerle. Ook Justine (20) volgde therapie bij Veerle: ‘Vanaf jongs af aan worden er scores gegeven op hoe goed je kan sporten. Je moet bijvoorbeeld bij de les Dans alles vanbuiten kennen anders verlies je weer punten. En zo koppel je stress aan het sporten. Bij Veerle dansten we zonder druk. Het maakte bewegen voor mij veel toegankelijker.’ 

Anne*: ‘Ik zou zeggen, ik beveel iedereen dans- en bewegingstherapie aan, maar dat klopt niet. Want niet iedereen zal ervoor openstaan en dan heb je er niets aan. Maar als je ervoor openstaat dan is het echt goed voor iedereen. Daar ben ik van overtuigd.’

Wie vragen heeft rond creatieve therapieën kan terecht bij de Belgische Beroepsvereniging voor Creatieve Therapie.

*De namen die in dit artikel gebruikt worden zijn schuilnamen.