#BILLAward2017 Hanafubuki: "Wij bouwen werelden waarin geen regels bestaan."

BILL Award 2017

Pieter

Hanafubuki // BILL Award 2017

Of het nu is als dansers, illustratoren, schrijvers of theatermakers: onder de noemer Hanafubuki zijn Samuel Baidoo (25) en Anne Brijs (26) de architecten van hun eigen universum. Of liever, universums: duik mee in werelden vol origami, dinosaurussen en woestijnen. 

Samuel: “Ik leerde Anne kennen aan de kunstacademie van Hoboken. Na de middelbare school koos ik voor de richting Japanologie in Leuven, terwijl zij in Antwerpen Theater, Film en Literatuur ging studeren. We hadden allebei de drang en ambitie om met kunst bezig te blijven, en daaruit is Hanafubuki ontstaan. Na een half jaar heb ik beslist om over te schakelen naar de opleiding Illustratie aan Sint Lucas Antwerpen. Zo kon ik met kunst bezig blijven, maar dan wel binnen de schooluren. Momenteel studeer ik nog Hedendaagse Dans aan het conservatorium in Antwerpen, maar Hanafubuki blijft mijn grote uitlaatklep.”

“Het woord hanafubuki slaat op de bloesemblaadjes van de Japanse kerselaar, wanneer die door de wind worden meegevoerd. Het is een fenomeen waarvoor het Nederlands geen woord heeft. In Japan merkt men dat soort dingen wel op en vindt men ze zelfs waardevol genoeg om te benoemen.” 

Welke projecten hebben jullie al georganiseerd en hoe verdelen jullie de taken? 

Samuel: “Elk project begint samen: we brainstormen, wisselen ideeën uit en zo ontstaat er een concrete taakverdeling. Ik ben vooral bezig met het creatieve aspect, Anne gaat overal met een frisse blik door en neemt de zakelijke en productionele kant voor haar rekening. Hanafubuki is doorheen de jaren gegroeid, een beetje zoals Anne en ik zelf ook zijn veranderd. In het begin werkten we vooral expo’s met beeldende kunst en installaties uit. We hebben bijvoorbeeld een project opgestart waarvoor we duizend mensen op straat fotografeerden en hen vervolgens allemaal uitnodigden op de vernissage. Toen ik dans ging studeren, verschoof alles geleidelijk aan in de richting van de podiumkunsten, met enkele opeenvolgende theater- en dansvoorstellingen. Maar tegelijkertijd blijven we spelen met beeldende invloeden en illustratieve elementen. Dat multidisciplinaire aspect hoort gewoon bij Hanafubuki.”

Is er één bepaald element dat elk Hanafubuki-project moet bevatten? 

Samuel: “Als we één persoon kunnen meenemen in ons universum en hem of haar weten te verwonderen - zoals wij verwonderd waren over het bestaan van het woord ‘Hanafubuki’ - dan is het project voor ons al grotendeels geslaagd. We willen keer op keer een nieuwe wereld creëren waar je als toeschouwer zelf kan instappen. Dat proberen we ook in onze workshops voor jongeren mee te geven. Wanneer we bijvoorbeeld werken rond origami, maken we op het einde van de sessie samen een stopmotionfilmpje waarin alle creaties worden samengevoegd in een kort verhaaltje.” 

“We maken werelden waarin geen regels bestaan. Van dinosaurussen die rond Stonehenge paraderen tot woestijnen op het podium. Een visuele trip waar het publiek zelf betekenis aan mag geven.” 

Waar werken jullie momenteel aan? 

Onze nieuwe voorstelling Una Casa Cascata kwam tot stand na een reeks brainstormsessies waarbij we random foto’s en illustraties bij elkaar plakten. Alles kon en alles mocht. Een berg zand op het podium, Stonehenge, dinosaurussen, een maan die over de scène danst… We hebben lang geworsteld met de vraag of er nu een echt verhaal moest zijn. Uiteindelijk hebben we beslist om de beelden voor zich te laten spreken. Samen vormen ze een spel met schaal, zowel qua tijd als qua ruimte. Alles hoort dus wel samen, maar het is de bedoeling dat je als toeschouwer zelf betekenis creërt door je fantasie te laten werken. Bianca – een Italiaanse die meewerkt aan de voorstelling – kwam op de proppen met de titel. Letterlijk betekent die ‘één huis, waterval’, maar in het Italiaans betekent het ook ‘een gevallen huis’. Die tweeledigheid sprak ons wel aan."

Wat mogen we jou en Anne toewensen voor de toekomst? 

Samuel: “In het begin droomde ik van de zotste projecten en wou ik een eigen gebouw en om van Hanafubuki echt mijn beroep te maken. Doorheen de jaren is dat op een zeker manier dichterbij gekomen, maar tegelijk durf ik het ook minder uit te spreken. Ik hoop gewoon dat we kunnen blijven doen wat we graag doen: mensen op een bepaalde manier raken. Dat is de essentie. Als je dat niet doet, dan lijkt het weinig nut te hebben.” 

Ontdek Hanafubuki zelf. Check hier hun komende events.

>>  Stem op Hanafubuki als jouw favoriet voor de BILL Award 2017.

Stem en maak kans op filmtickets voor Logan Lucky of een reischeque van Connections t.w.v. 250 euro