Mystieke maar saaie incest

Het Mystieke Huwelijk - De Man Zonder Eigenschappen II

Toneelhuis - Guy Cassiers

Filip

Mystieke maar saaie incest

In De Parallelactiezagen we hoe Ulrich (Tom Dewispelaere) de voorbereidingen trof voor de viering van 70 jaar Keizersschap in het Oostenrijk-Hongarije van voor WO I. In dit tweede deel trekt hij zich terug uit deze functie, omdat zijn vader overleden is en hij toch niet echt "een man van daden" was.

Siamese tweeling

Plots duikt zijn zus Agathe (Liesa Van der Aa) terug op in Ulrichs leven. Beiden werden gescheiden toen ze als kind naar de kostschool moesten. Optimiste Agathe en nihilist Ulrich lijken tegengestelden, maar groeien steeds meer naar elkaar toe. "De aaneengegroeide tweeling", worden ze genoemd, maar ze mogen als broer en zus veel dingen niet doen die hen als eenling wel waren gepermitteerd. Hun mystieke liefde is niet mogelijk, al wil Agathe gerust haar huidige man vermoorden om bij Ulrich te kunnen zijn.

Een aantal personages uit deel één komen terug: uit amoureuze frustratie is Diotima (Gilda De Bal), die nog steeds een oogje op Ulrich heeft, seksuologie gaan studeren, en kraamt ze allerlei wolligs uit over haar streven naar "een panerotische humaniteitsbeleving". De wankele Clarisse (een kortgeknipte Katelijne Damen) raakt steeds meer geïntrigeerd door de mysterieuze verkrachter Moosbrugger, die in deel drie centraal zal staan.

Projecties

De kenmerkende projecties van Guy Cassiers zijn hier ook weer aanwezig: erg knap is de close-up van Clarisse in een zichzelfspiegelende piano, net als het lijk van de vader die op de harmonica-bank uit deel één geprojecteerd wordt. Ook het schilderij De Intrede van Christus in Brussel (zie ook de nieuwe roman van Dimitri Verhulst) uit De Man Zonder Eigenschappen Deel I keert terug. Andere projecties, zoals een boekenkast of de hal van een paleis, zijn eerder illustratief.

Soms is het straf hoe het decor, door enkele eenvoudige ingrepen, ons in een tweetal seconden op een totaal andere locatie kan brengen. Dat houdt ons in deze sobere voorstelling bij de les, net zoals wanneer de intonatie en het volume van de zegging dankzij Graaf Leinsdorf (Vic De Wachter) pas aan het einde de hoogte ingaan.

Esthetisch saai

Het Mystieke Huwelijk bestaat bijna uitsluitend uit dialogen. Het geestige ensemblespel dat deel één zo kenmerkte, blijft uit. De intimistische en mystieke sfeer wordt echter al gauw behoorlijk saai. Het einde, waarin op een elektronische versie van Here Comes The Sun (cynisch met WO I in het verschiet) een gemaskerd bal wordt gehouden, is sterker, maar kan De Man Zonder Eigenschappen Deel II niet helemaal redden.

Zo wordt deze productie een typisch middendeel, dat voor de ontwikkeling van de plot vast en zeker noodzakelijk is, maar niet de punch bevat van het eerste en hopelijk ook het derde deel.