Onze podiumreporters blikken terug

Podium 2013

Camille Betty Wietse Mien Serena

Het einde van 2013 nadert. De podiumreporters bij BILL maken zich op voor kerst, nieuwjaar en de onvermijdelijke blokperiode. Een top 5 maken van 'beste voorstellingen van het jaar' is onmogelijk en daarom vind je hieronder onze persoonlijke podiumkeuze: wat is ons het afgelopen jaar het meest bijgebleven? En waarom?

De keuze van Wietse

Vortex Temporum door Rosas & Ictus

"Anne Teresa De Keersmaeker brak zich een heel decennium het hoofd over hoe ze de spectrale muziek van de Franse componist Gérard Grisey kon vertalen naar lichaamstaal. In het najaar was het eindelijk zover; Vortex Temporum ging in wereldpremière tijdens de Ruhrtriennale in Bochum en even later kwam de voorstelling ook naar België.

BILL nam een kijkje in De Munt en concludeerde dat het resultaat ronduit verbluffend is. De zeven danstalenten van Rosas visualiseren Griseys uiterst complexe huiskamermuziek, gebracht door de Ictus-muzikanten. Zelden zagen we muziek en dans zo onlosmakelijk met elkaar verweven."

De keuze van Camille

Africa door Oscar Van Rompay & Peter Verhelst

"De acteur Oscar Van Rompay is twee keer ergens thuis: een keer in België, zijn geboorteland, en een keer in Kenia, een land waar hij in 2001 zijn hart verloor en waar hij pas écht kan leven (lees: echt lachen, echt de ziel uit zijn lijf dansen, echt tot rust komen…). Samen met Peter Verhelst maakte hij de voorstelling Africa: een poëtische monoloog waar Van Rompay oprecht en contrastrijk zijn mooiste maar ook zijn moeilijkste ervaringen met ons deelt. Aan het begin van de voorstelling kruipt Van Rompay in de huid van een Afrikaanse man.

Hij ondergaat een emotionele transformatie: hij legt zijn westerse kleding aan de kant, bodypaint zichzelf met zwarte verf en verschijnt voor ons als een ‘echte’ Keniaan. Bevreemdend en confronterend danst en zingt de man in het rond om dan naar het einde toe terug zijn eigen blanke gedaante aan te nemen. Wat hebben we gezien? Een stukje Afrika? Het echte Afrika, of zoals het zich in onze verbeelding voordoet? Het was alleszins iets puurs, iets overweldigends, iets fenomenaal. De prachtig vormgegeven beelden van die avond bleven nog weken nazinderen en dat maakt voor mij Africa tot de beste voorstelling van 2013."

De keuze van Serena

Zwerm door Henk Rijckaert

"Met Zwerm was Henk Rijckaert niet aan zijn proefstuk toe. Toch verraste hij vriend, vijand én BILL met zijn hyperactiviteit op het podium. Zijn energie en inventieve deuntjes allerlei werkten aanstekelijk. Aan het einde van de voorstelling waren we zelfs aan het meezingen met de hits die hij zong. Ik interviewde de man voor de première. Een onvergetelijk gesprek in de kantine van Vooruit in Gent."

De keuze van Mien

Der Rozenkavalier door Christoph Waltz

"De opera van het jaar? Een moeilijke keuze. Terugdenkend aan Tristan und Isolde, in een regie van Stef Lernous, kan men moeilijk onbewogen blijven. En daar het Wagnerjaar is (Wagner werd precies 200 jaar geleden geboren) mag hij misschien wel eens een keertje bovenaan prijken.


De Straussopera die Hollywoodacteur Christoph Waltz deze en volgende maand in de Vlaamse Opera regisseert stelt ons voor een dilemma. Der Rosenkavalier wordt dan misschien niet in een geruïneerde toiletruimte opgevoerd, de muziek van deze opera is in elk geval even goed. Het acteerwerk en de bezetting zijn zelfs beter. Dus daarom toch – en ook een beetje omdat we naar deze productie nog steeds kunnen gaan kijken – Der Rosenkavalier van Richard Strauss, in een regie van Christoph Waltz."

De keuze van Betty

Een lied door Anemone Valcke & Lieselotte De Keyzer

"Het valt me steeds weer op hoe snel ik vergeet wat ik het afgelopen jaar ben gaan bekijken in het theater (gelukkig hou ik alle kaartjes bij). Het feit dat Een lied (een structuur van musical in composities), het afstudeerproject van actrice Anemone Valcke, nog steeds vers in mijn geheugen zit, zegt genoeg.

De spontaniteit en acteerkunsten die Valcke en De Keyzer in deze voorstelling ten berde brachten, waren fascinerend om te zien. De verfrissende aanpak en ontwapenende humor zou elke theaterganger bekoren. Ook het enthousiaste en eerlijke interview met beide actrices achteraf, zal nog lang tussen mijn herinneringen aan 2013 ronddwalen."