Tango van actie en reactie

Women

Ugo Dehaes / Kwaad Bloed / STUK

Serena

Tango van actie en reactie

Met Women tracht de jonge choreograaf Ugo Dehaes enkele kippenvelmomenten bij zijn publiek teweeg te brengen. De hoofdrol is weggelegd voor de ademhaling en dat zorgt voor adembenemende taferelen.

Geen theatraal decor of vernieuwende rekwisieten op de scène van Women. Een volledig zwarte bühne, met een achtkoppige kroonluchter als enige lichtbron.

De acht vrouwen, ergens op de leeftijdsladder tussen 30 en 60 jaar, stormen de planken op als een roedel honden. Hijgend en stikkend banen ze zich een weg. Het lijkt op sommige momenten alsof ze elkaar van lucht voorzien. Choreograaf Ugo Dehaes koos heel bewust voor acht vrouwen. “Waarschijnlijk omdat ik heel mijn leven al veel meer tijd met vrouwen heb doorgebracht dan met mannen,” verklaart hij zelf. “Langs de andere kant waren er ook meer vrouwelijke danseressen waar ik mee wilde samenwerken.”

Dehaes en zijn harem

Met zijn danseressen wil hij bruggen slaan tussen vrouwelijkheid en ademhaling. Omdat dans Dehaes zelden echt een kippenvelgevoel bezorgt, ging hij op zoek naar een manier om dat gevoel toch op te wekken. Door te spelen met de ademhaling en alles wat daarmee samenhangt, bezorgt Ugo zijn publiek enkele keren kippenvel van de bovenste plank.

Wat lijkt op een ongecoördineerde chaos, is in werkelijkheid een choreografie die tot in de puntjes is uitgekiend, zonder een greintje improvisatie. Een spel van aantrekken en afstoten, een tango van actie en reactie. Dehaes werkt heel bewust met het ritme en geluid dat de ademhaling kan voortbrengen. Het ene moment lijkt het een feestje waar er gelachen en gedronken wordt, terwijl je enkele minuten later gespannen op je stoel zit, geraakt door de gevoeligheid die de danseressen blootstellen. Ongelooflijk hoe de verschillende persoonlijkheden van de vrouwen subtiel naar boven komen, zowel op een sierlijke manier als eerder kort en bondig. Women grijpt naar de keel.

De boodschap, die initieel ietwat argwanend ontvangen wordt door het publiek, laat na de laatste adem van het stuk een diepe indruk na. Applaus weerklinkt talrijke minuten. Een welverdiende schouderklop voor de jonge choreograaf en zijn harem.