De pot op met Laure-Anne Iserief: "ik trad nog nooit op in een toilet, maar wel al in een badkamer"

#Toilettalk

Sam Haeghens

In de reeks #ToiletTalk dringt BILL binnen in de ziel én in het toilet van jonge kunstenaars. Deze keer betaalden we de wc-madame voor een kennismaking vanop de pot met danseres Laure-Anne Iserief (27). 

Laure-Anne Iserief sloeg pas aan het dansen rond haar achttiende verjaardag - in tegenstelling tot de meesten die van kinds af aan starten. Enkele succesvolle audities inspireerden haar om dans te gaan studeren op het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ondertussen leeft ze al negen jaar van haar grootste passie: ze geeft dansles, zet eigen projecten op poten en werkt als freelance danseres.

We wisten Laure-Anne te strikken voor een babbel in de toiletten van UCCL campus Proximus, waar ze voor BILL bij wijze van cultural raid de studenten trakteerde op een verrassingsoptreden. 

Laure-Anne: "Ik danste nog nooit in een toilet, maar wel al een keer in een badkamer. Ik bracht een zelfbedachte performance bedoeld voor kinderen. Het was een project van een organisatie die kunstactiviteiten organisereert bij mensen thuis. In elke kamer kan je dan iets anders beleven, van dans en performances tot poëzie. Enorm fijn om te doen." 

"Het licht of net de duisternis, de omvang van de ruimte: alles kan de band met je toeschouwers beïnvloeden."

Vind je dat de omgeving een rol speelt in de atmosfeer van een choreografie?

"Sowieso. De omvang van de kamer, de lichtinval of net de duisternis: al die dingen hebben een invloed op de stijl van je bewegingen. Je moet de ruimte goed scannen en alles in kaart brengen om de dans optimaal tot zijn recht te laten komen. De grootte van een ruimte bepaalt ook de band en de intimiteit die je met je publiek opbouwt. In het toilet van UCLL was dat zeker een belangrijke factor (lacht)."

Beperken bepaalde locaties je soms in je kunst?

"Totaal niet. Je moet je net aanpassen aan je omgeving en er mee aan de slag gaan, zodat de ruimte een deel wordt van de performance."

"Ik geef mezelf 20 jaar om de rode zal van de Singel te halen, in het spoor van Jan Fabre."

Op welke plek zou je eens willen schitteren?

"De rode zaal van de Singel. Daar spelen enkel de allergrootste artiesten, mensen van het niveau van Jan Fabre bijvoorbeeld. Dat is mijn grootste droom."

Wanneer zou je dat willen waarmaken?

"Ik geef mezelf een ruime deadline van een jaar of twintig (lacht)."

Door wat laat jij je inspireren?

"Goh, door het dagelijks leven. Door zowat alles wat er zich rondom mij afspeelt en ook door zelf naar voorstellingen te gaan kijken. Andere kunstvormen zoals fotografie, schilderkunst, muziek... Eigenlijk zo ongeveer alles."

Doe je regelmatig improvisaties of vooral ingestudeerde choreografieën?

"Ik heb samen met enkele anderen vorig jaar een improvisatiegroepje opgericht. We hebben dus sindsdien al redelijk was geïmproviseerd. We combineren dans met kleinkunst en drama. Daarnaast werken we aan een stuk dat hopelijk begin volgend jaar op de planken komt. Ik hou me dus niet uitsluitend met impro bezig, maar het laatste jaar wat meer."

Vind je dat dans voldoende geprogrammeerd wordt in Belgische cultuurvoorzieningen?

"Het mag altijd meer natuurlijk. Ik heb het gevoel dat muziek steeds meer op de voorgrond komt, maar dat dans tegelijkertijd ook wel zijn vaste plek op het programma aan het claimen is."

Zijn er bepaalde ‘dansdromen’ die je wil waarmaken?

"Mijn droom is om een contract te hebben bij Meg Stuart, mijn dansidool. Tijdens mijn opleiding inspireerde ze me ongelofelijk, ik kijk nog steeds enorm naar haar op. Haar visie en de manier waar op ze voorstellingen in elkaar steekt... ronduit revolutionair."

Is er een bepaalde stijl die jou het best ligt? 

"Nee, eigenlijk niet. Ik dans voornamelijk hedendaagse dans. Ik ben klassiek geschoold, maar klassiek ballet heeft me nooit zo goed gelegen als hedendaagse stijlen. Ik kan het wel, maar ben er niet zo gek van. Al is het voor elke danser natuurlijk wel een goede basis."

🎸Bekijk hier de aftermovie van BILL's cultural toilet raid 🎸