10 schrijfopdrachten om je creativiteit aan te wakkeren

10 schrijfopdrachten om je creativiteit aan te wakkeren

We kunnen in deze periode van crisis een voorbeeld nemen aan Emily Dickinson. De bekende Amerikaanse dichteres bracht zo goed als haar hele leven door in isolatie. Na een tijd kwam ze zelfs haar slaapkamer niet meer uit. Wat ze de wereld wel bezorgde, was een mooie lading poëzie. Misschien wordt het tijd om de Dickinson in jezelf naar boven te halen. Ik zal je daarbij helpen.

Het lastige aan schrijven is dat goesting soms niet genoeg is. Vaak heb ik zin om een gedicht neer te pennen, maar komt er op dat moment geen inspiratie naar boven. Terwijl me soms dan weer versregels te binnen schieten op momenten wanneer ik niets bij de hand heb om eraan te werken. Schrijfopdrachtenhelpen je op weg wanneer je vast zit.

De spieren van je hand, je verbeelding en je pen moet je net zoals bij het sporten opwarmen. Daarna zal het een stuk makkelijker zijn om from scratch creatief te schrijven.

Emily Dickinson circa 1846 (c) Culture Club/Getty Images
Emily Dickinson circa 1846 (c) Culture Club/Getty Images

1. Houd je dromen bij

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik droom in quarantaine veel levendiger dan anders. Een dromendagboek bijhouden kan een grote inspiratiebron vormen. Je droom is namelijk niet één groot verhaal: dat maak je er pas later op de dag van. Hij is juist heel fragmentarisch, de eindjes zijn niet altijd aan elkaar te knopen.

Daarom is het belangrijk dat je je droom neerpent op het moment dat je wakker wordt. Dan zit alles nog fris in je geheugen. Deze fragmenten zijn vaak heel uitgesproken en dus leuk om een verhaal aan vast te breien.

Pen bij het ontwaken je dromen neer. (c) Zohre Nemati
Pen bij het ontwaken je dromen neer. (c) Zohre Nemati

2. A-Z

Dit is een oefening om je eigen woordenschat uit te breiden. Ik heb sterk de neiging om superlatieven te gebruiken in mijn teksten. Woorden als ‘super’ en ‘erg’ moet ik achteraf schrappen, omdat ze te vaak voorkomen.

Bij deze oefening is het de bedoeling dat de eerste 26 zinnen van je tekst, telkens beginnen met de opeenvolgende letters van het alfabet. Zo ga je woorden moeten gebruiken die je van nature niet snel in de mond zou nemen.

3. Vertrek vanuit een afbeelding

Deze schrijfoefening is mijn persoonlijke favoriet en heeft me vaak leuke gedichten opgeleverd. Zoek een fotograaf wiens werk je verbeelding op gang trekt. De bedoeling is dat je op basis van één van zijn foto’s een tekst gaat schrijven. Dat kan een letterlijke beschrijving zijn van wat er zich op de foto afspeelt, maar eveneens een associatie die je ermee maakt of iets wat er volledig los van staat maar je een bepaalde vibe geeft. Alles kan.

De foto’s van Anders Petersen zetten me vaak aan het schrijven. Ook fotografen als Alex Webb en Stephan Van Fleteren zijn een cadeau als inspiratiebron, hun foto’s staan open voor interpretatie.

Laat je inspireren door foto's (c) Anders Petersen
Laat je inspireren door foto's (c) Anders Petersen

4. Schrijf een brief

Soms is het makkelijker om iets te adresseren aan iemand. Dat kan zowel een persoonlijke kennis, als een bekend figuur zijn. Ik schreef bijvoorbeeld ooit een brief aan Erwin Mortier. De schrijver van één van mijn favoriete boeken. Al heb ik die brief nooit opgestuurd.

Probeer je boodschap een poëtische ondertoon te geven. Zorg dat het niet louter een brief is over hoe het pakweg met jou gaat in quarantaine, maar gooi het over een andere boeg. Bespreek hoe het licht elke dag op een andere manier door je raam valt wanneer je wakker wordt, hoe de straat meer dan ooit verlaten is in de stad waar je woont en hoe je intussen hebt kunnen nadenken over onderwerpen waar je anders niet bij stilstond. Zoek het in de kleinste dingen.

Je hoeft hem zoals ik al zei niet op te sturen, maar misschien kan je er wel iemand gelukkig mee maken in deze asociale periode. Dat laat ik aan jou over.

Brief aan Erwin Mortier (c) Tess Jacobs
Brief aan Erwin Mortier (c) Tess Jacobs

5. Schrijf vanuit een ander perspectief

Vanuit je eigen perspectief schrijven kan ervoor zorgen dat je verstrikt raakt in oude gewoontes of gedachten. Schrijven vanuit andermans perspectief kan daarom helpen.

Neem bijvoorbeeld een vriend die totaal anders is qua karakter of levensopvatting, een familielid die in een ander stadium staat in zijn leven of een persoon met een volledig andere levensstijl. Probeer jezelf in te beelden hoe zij het leven ervaren en hoe zij op bepaalde situaties zouden reageren. Je zal ervan versteld staan hoeveel invloed dat heeft op de vorm van je tekst.

Bekijk het vanuit andermans opzicht. (c) Hannah Olinger
Bekijk het vanuit andermans opzicht. (c) Hannah Olinger

6. Woordenboek

Zoek een woord in het woordenboek waarvan je het bestaan niet afwist, of waarvan je de klank of betekenis mooi vindt. Schrijf een zin waarin je dat woord verwerkt. Deze zin wordt de openingszin van je tekst. Ga hierop verder.

7. Zintuigen

Sommige schrijvers kunnen het als geen ander: een aroma of een geluid beschrijven. Kies zelf een bepaalde geur of geluid en beschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk. De lezer moet het gevoel krijgen dat ze het zelf ruiken of horen. Dit wordt het begin van je tekst. Beschrijf daarna hoe het hoofdpersonage deze waarneming beleeft.

Beschrijf een aroma of geluid. (c) John Mark-Smith
Beschrijf een aroma of geluid. (c) John Mark-Smith

8. Dialoog

Een dialoog schrijven is iets waar ik vaak moeite mee heb. Het belangrijkste is dat je de persoonlijkheden van beide personages in stand houdt en hun manier van redeneren weergeeft. Een goede oefening hiervoor is om een dialoog non-verbaal te laten beginnen. Beschrijf enkel en alleen hun lichaamstaal tegenover elkaar. Probeer dit zo lang mogelijk aan te houden, alvorens je een personage woorden in de mond legt.

Kies hierbij voor een uitgesproken situatie. Een relatiebreuk, een familielid dat overleden is, iemand die net een groot nieuws heeft vernomen,...

9. Leefomgeving

De omgeving waarbinnen een personage functioneert kan heel kenmerkend zijn. Laat het je in dit geval helpen om je karakter vorm te geven. Beschrijf zijn of haar slaapkamer. Laat alles wat in de kamer ligt een representatie zijn van passies, dromen, angsten en anekdotes.

Beschrijf de slaapkamer van het hoofdpersonage (c) Sahin Yesilyaprak
Beschrijf de slaapkamer van het hoofdpersonage (c) Sahin Yesilyaprak

10. Waarnemen

Positioneer jezelf voor je raam. Neem de mensen waar die zich op straat begeven. Pen interessante bewegingen of een interessante lichaamstaal neer. Jouw hoofdpersonage vormt een combinatie van jouw drie favorieten gestes. In deze tekst, trekt jouw hoofdpersonage richting de supermarkt.

___

Zo, ik hoop dat je hierdoor je inspiratie kan aanwakkeren in deze vreemde periode. En verlies vooral geen hoop.

Zoals Emily Dickinson ooit schreef: Hope is the thing with feathers that perches in the soul - and sings the tunes without the words - and never stops at all.

26 maart 2020
TessJacobs

'Als de wereld begrijpelijk was, zou er geen kunst bestaan' - Camus