Absurd surrealisme en tijdloze portretten in het FOMU

Absurd surrealisme en tijdloze portretten in het FOMU

Wie nog steeds de tijd niet heeft gevonden om naar de veelbesproken tentoonstelling Present van Stephan Van Fleteren af te zakken, heeft zijn kans nu wel écht verkeken. Momenteel zijn ze in het Antwerpse Fotomuseum volop in constructie en op vrijdag 2 oktober openen ze twee nieuwe exposities: Martine Franck en Lynne Cohen worden deze keer in de spotlights gezet.

Martine Franck

De intussen overleden Antwerpse fotografe Martine Franck ontdekte haar passie voor foto tijdens een lange reis door Azië in de jaren zestig. Eens thuisgekomen in Parijs, waar ze toen woonde, begon ze portretten en reportages te maken als zelfstandig fotograaf. En dat wierp vruchten af. Al snel werkte ze samen met grote Amerikaanse magazines zoals Life, The New York Times en Vogue.

Een kerkhof van gestolen auto's in the Darnale Estate, Dublin, Ierland. (c) Martine Franck / Magnum Photos
Een kerkhof van gestolen auto's in the Darnale Estate, Dublin, Ierland. (c) Martine Franck / Magnum Photos

Maatschappelijke strijd

Maar verwacht je tijdens deze tentoonstelling niet aan statische portretten. Martine zag haar camera als een middel om zichzelf te positioneren in de maatschappij. Zo voert ze via haar kunst een strijd om de bedreigde gemeenschappen in onze samenleving te beschermen. Wanneer er mensen voor haar lens kwamen te staan, vond ze het belangrijk om eerst een intense band op te bouwen. Ook dat zie je in haar beeldtaal en komt extra sterk uit door de straffe zwart-wit composities.

Deze overzichtsexpositie van haar oeuvre komt eindelijk naar haar geboortestad. Martine was net voor haar dood nauw betrokken bij het tot stand brengen van deze tentoonstelling in Parijs.

Lynne Cohen

Iets helemaal anders, nu. Lynne Cohen haar tentoonstelling Depth on the surface is er eentje van een heel ander kaliber dan die van Franck. Licht absurd en surrealistisch, zo kan je haar werk samenvatten. Cohen fotografeerde vier decennia lang interieurs van kuuroorden, laboratoria, klaslokalen en militaire installaties. Welke cryptische tekens blijven achter wanneer een mens een ruimte verlaat? Wat gaat er door de hoofden van de ontwerpers van deze ruimte? Dat onderzoekt Depth on the surface.

Lynne Cohen, Spa, 1993-1994, silver gelatine print, framed, 111 x 129 cm, Courtesy galerie in situ (c) Lynne Cohen
Lynne Cohen, Spa, 1993-1994, silver gelatine print, framed, 111 x 129 cm, Courtesy galerie in situ (c) Lynne Cohen

Zo eenvoudig, dat het vreemd wordt

Onze menselijke obsessie voor controle en begrip staan centraal in deze tentoonstelling. Hoewel de beelden pure waarnemingen zijn – registraties van de werkelijkheid – zitten ze voor de kijker vol aanwijzingen. Alles lijkt zo verraderlijk eenvoudig, dat het vreemd wordt.

De tentoonstelling wordt door het FOMU in een context van gelijkgestemde kunstenaars als Guillaume Bijl, Marchel Duchamp en Thomas Demand geplaatst. Ook zij vertrokken vaak vanuit de vraagstelling: wat gebeurt er wanneer je iets alledaags in een nieuwe context plaatst? De term readymade zal hierbij ongetwijfeld een belletje doen rinkelen.

Benieuwd naar het werk van deze twee tijdloze fotografen? Dat kan vanaf vrijdag 2 oktober in het Fotomuseum van Antwerpen.

25 september 2020
TessJacobs

'Als de wereld begrijpelijk was, zou er geen kunst bestaan' - Camus