Dalí & Magritte: Surrealistische Frenemies

Dalí & Magritte: Surrealistische Frenemies

Vanaf 11 oktober kan je twee grote namen van het surrealisme samen bewonderen. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel (KMSKB) strikt Dalí & Magritte.

De werken van Réné Magritte en Salvador Dalí ontmoeten elkaar voor het eerst in een duotentoonstelling, al stelden ze in het verleden wel vaker samen tentoon, in groepsexpo’s van (ex-)leden van surrealistische groep rond André Breton in de jaren 30.

Ze leren elkaar écht kennen in 1929, wanneer Magritte uitgenodigd wordt in Cadaqués in Spanje, waar Salvador Dalí opgroeide. Vanaf dat moment zullen de twee levens elkaar vaak kruisen, zowel in hun werk als daarbuiten.

Tuba's

In Cadaqués schilderde Magritte ‘Le Temps Menaçant’, waarin hij een paar voorwerpen als wolken schilderde boven de Middellandse Zee. De torso en de tuba zijn ondertussen een handelsmerk van hem, naast de bolhoeden en de pijp. In de jaren dertig begint ook Dalí de tuba te verwerken in schilderijen. Zoals in zijn ‘Three Young Surrealist Women Holding in Their Arms the Skins of an Orchestra’.

"Three Young Surrealist Women Holding in their Arms the Skins of an Orchestra"

This piece was brought to life with the help of model Shiela Legge, who was photographed wearing a floral headpiece that fully covered her face and a loose floor-length gown with black gloves, in London’s Trafalgar Square on the occasion of the International Surrealist Exhibition. http://ow.ly/UgRG30nC9Ag

Geplaatst door The Dali Museum op Donderdag 7 februari 2019

Magritte schilderde ook vaak brandende voorwerpen, iets wat Dalí daarna ook zou ‘lenen’. Magritte kon er naar verluid niet mee om dat Salvador Dalí zomaar dingen stal. Salvador Dalí noemde Réné Magritte dan weer gewoon een slechte schilder.

Ruzies

De surrealistische groep rond André Breton maakte er geen geheim van dat ze de aanhanger waren van Marxistische ideologieën. Breton zou zelfs zo ver zijn gegaan dat hij Georgette Magritte (de vrouw van Réné) vroeg om een bijeenkomst van de groep te verlaten omdat zij een hanger met een kruis droeg. Daarna zouden Magritte en Breton elkaar een aantal jaren niet hebben gezien of gehoord.

Georgette & Réné Magritte in 1922
Georgette & Réné Magritte in 1922

Ook Salvador Dalí verliet de surrealistische groep rond Breton. De groep kon er niet mee om dat Dalí met een Hitlerfascinatie dweepte in zowel zijn werk als in interviews. Dalí maakte er dan ook geen geheim van dat hij aanhanger was van Franco, de fascistische dictator die na de Spaanse Burgeroorlog met een staatsgreep de macht kreeg in Spanje.

De ideologische verschillen zouden ook de relatie tussen Magritte & Dalí verder hebben verwaterd, hoewel Dalí wel meer tegenstrijdige uitspraken deed, onder de noemer van rebellie en subversiviteit.

Sigaretten & Lollies

Zowel Dalí als Magritte zullen hun stempel zetten op enkele grote reclamecampagnes. Magritte deed dat al in het begin van zijn carrière. Hij tekende het nieuwe meisje op de pakjes sigaretten van Belga naast enkele mode- en muziekposters.

Magritte Belga

Dalí bemoeide zich niet vaak met reclame. Behalve dan één keer. Hij zat naar verluid een koffietje te drinken met de eigenaar van Chupa Chups toen die klaagde over het logo. Het was niet herkenbaar genoeg. Dalí schetste toen snel het nieuwe logo voor op de lollies, dat op de dag van vandaag min of meer hetzelfde is gebleven.

Chupa chups svg
09 oktober 2019
BrechtVissers

Ik probeer u uit uw luie zetel te krijgen door het ding dat je hierboven te zien kreeg. Ik hou van absurditeiten en kaas.

Gerelateerde tips