Alle musea, concertzalen, theaters, ... sluiten even de deuren. Heel wat activiteiten worden daardoor geannuleerd of verplaatst door organisatoren, als corona-preventie.

De ovenwant van Keith Haring

De ovenwant van Keith Haring

Ik heb een ovenwant met een tekening van Keith Haring erop. Verder heb ik nooit stilgestaan bij die koffiemokken, T-shirts, balpennen én die ovenwant waarop zijn werk vereeuwigd is. Maar... kunnen kunst en merchandising wel hand in hand gaan?

© Keith Haring Foundation / Collection Noirmontartproduction, Paris
© Keith Haring Foundation / Collection Noirmontartproduction, Paris

Haring begon als street artist in New York. En hij werd er als eerste groot in, nog voor de Banksy’s van de wereld. Zijn mensachtige figuren werden al snel iconisch. Hij stelde tentoon in ‘s werelds grootste musea en zijn werk was te vinden op muren rond heel de wereld.

Zo ontblootte men in juni 2018 nog een muurtekening in Amsterdam, dertig jaar bedolven onder de verandering. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een straatkunstenaar zijn werk als iets permanents beschouwt. Toch is Haring zo beroemd geworden dat we zijn tekeningen na dertig jaar terug willen tonen aan de wereld.

Dat willen tonen gebeurt nu ook in BOZAR in Brussel.

Tweestrijd

De commercialisering van street art lijkt op het eerste gezicht een tweestrijd te bevatten, als je nagaat hoe politiek activistisch Haring was en is. In de muurtekeningen besprak hij corruptie, drugsmisbruik, homofobie en AIDS, de ziekte waaraan hij zelf stierf.

Hij maakte murals in woonbuurten, waar de kinderen - aangetrokken door de kleurrijke poppetjes - de dansende poses in zijn werk nabootsten. Exact wat een onderontwikkelde buurt kan gebruiken. En exact wat de kunstenaar wilde.

Dan vraag je je af of Keith Haring ooit dit moet gedacht hebben: die muur met de tekening, sloop die en bouw er een naschoolse kinderopvang. Dat gaat meestal niet samen met merchandising, big bucks en kapitalisme. Want dan verkoop je de ziel van je werk, toch?

© Keith Haring Foundation, Silence = Death, 1989
© Keith Haring Foundation, Silence = Death, 1989

Gevulde Haring Uit De Oven

Keith Haring startte nochtans zelf zijn merchandising op. Daarom vind je zijn werk dus zo vaak op kussenslopen, sleutelhangers en T-shirts, waar andere kunstenaars dat zoveel mogelijk proberen te vermijden omdat dat niet bij het idee hoort dat kunst geldschuw is. Nochtans was het simpel voor hem: Met die merchandising maakte hij zijn werk net méér bereikbaar voor de man in de straat. Een koffiemok met tekening van Haring kost maar 6 euro.

En mijn ovenwant? Die won ik op een loopwedstrijd toen ik twaalf was. Rare prijs voor een kind, eigenlijk, maar dat terzijde. Nu haal ik mijn lasagne uit de oven met een stukje popcultuur. Is er een betere manier op je boodschap en je kunst te vereeuwigen?

Keith Haring drawing on glass, 1987 © Muna Tseng Dance Projects, Inc.
Keith Haring drawing on glass, 1987 © Muna Tseng Dance Projects, Inc.

Wij geven tickets weg voor deze expo

Je moet alleen maar meedoen aan onze wedstrijd. Geen winnaar? Dan kan je als jongeren nog altijd met vijftig procent korting naar BOZAR als je je tickets online koopt.

11 december 2019
BrechtVissers

Ik probeer u uit uw luie zetel te krijgen door het ding dat je hierboven te zien kreeg. Ik hou van absurditeiten en kaas.