Alle musea, concertzalen, theaters, ... sluiten even de deuren. Heel wat activiteiten worden daardoor geannuleerd of verplaatst door organisatoren, als corona-preventie.

Deze Duitse cineasten van op Film Fest Gent moet je kennen

Deze Duitse cineasten van op Film Fest Gent moet je kennen

In 2020 focust Film Festival Gent op Duitse film. Daar komen traditiegetrouw veel klassiekers bij kijken. Maar hoe praat je mee over de films die spelen? Hier onze gids tot de beroemde Duitse regisseurs in het Classicsprogramma van Film Fest Gent.

Peter Handke

Peter Handke verdiende zijn strepen als theaterschrijver, met een wel heel bijzonder stuk uit de sixties: Publikumsbeschimpfung, waarin er niet wordt gespeeld. In de plaats daarvan wordt het publiek beledigd. Ze worden alles genoemd: vermoeiend, leeglopers, gierigaards of erger.

Niet moeilijk dat Kaspar, zijn bekendste theaterwerk, zo’n hoge ogen wierp. Het werd zelfs het belangrijkste theaterstuk van het Europese vasteland genoemd. Het gaat over een man die maar één zin kan, maar er uiteindelijk creatief mee leert te zijn.

The Left-Handed Woman

De debuutfilm van Handke mag gerust arthouse mag genoemd worden. Het beeldende wordt bijna belangrijker dan het verhaal. De cinematograaf is dan ook Robby Müller, de vaste cinematograaf van Wim Wenders.

Helma Sanders-Brahms

In haar studentenjaren was ze nog stagiair in Italië bij regisseur Pier Paolo Pasolini, daarna timmerde ze aan haar eigen weg in de Duitse filmwereld. Haar eerste film uit 1975 is een film over de nasleep van de studentenprotesten in de jaren zestig en een koppel dat er aan meedeed. Under The Pavement Lies The Strand focust op hun leven nadien. Het werd een cultfilm in de feministische beweging.

De volgende film was zo nog controversiëler: in Shirin’s Wedding zette ze Westerse waarden tegenover die van het Oosten. Een Turkse vrouw komt in Duitsland terecht, op zoek naar haar man. Maar ze verliest al snel alle hoop om die nog te vinden. Tegen de vertoningen van de film werd geprotesteerd door Turkse nationalisten.

Germany, Pale Mother

Niet verwonderlijk dus dat haar meest bekende film ook een aantal pijnpunten aansnijdt. Voor de oorlog trouwen Lene en Hans, maar tijdens de oorlog wordt hun huis verwoest terwijl Hans aan het front werkt. Lene leert dat Hans, hoewel hij geen lid is van de nazipartij, toch mensen heeft vermoord.

De film is vanaf 13 oktober on demand te bekijken op de website van Film Fest Gent.

Margarethe von Trotta

Von Trotta wordt vaak de leidende kracht achter de Nieuwe Duitse Cinema genoemd. Toen ze haar carrière begon werd ze vaak in één adem genoemd met Volker Schlöndorff, haar man. Ze acteerde in zijn films en ze was coregisseur in hun films. Maar vanaf haar solodebuut The Second Awakening of Christa Klages veranderde dat snel.

De film behandelt de politieke radicalisering van een vrouw en zal een aantal thema’s bevatten die vaak terugkomen in haar films: zusterschap en de gevolgen van geweld.

Marianne and Juliane

Marianne and Juliane is een van die zusterfilms. Twee vrouwen, zussen, zijn beiden politiek actief. De ene strijdt tegen abortuswetgevingen, terwijl de andere in de terroristische RAF (Rote Armee Fraktion) terecht komt.

Rainer Werner Fassbinder

Fassbinder is zo een van die namen die je vast al wel eens gehoord hebt. Hij begon zijn carrière in het theater en dat merk je ook aan zijn films. Hij doet vaak zoveel zelf: acteren, monteren, regisseren, … Zijn producties werden ook legendarisch snel afgewerkt.

Zijn eerste grote succes was Ali: Fear Eats The Soul, over een Marokkaanse gastarbeider en zijn relatie met Ali. De buitenwereld keurt die relatie initieel af, maar ziet daarna de financiële voordelen van hun relatie in. Op het einde van zijn carrière maakte hij nog Berlin, Alexanderplatz, gebaseerd op het boek, dat onlangs een remake kreeg.

The Third Generation

In de film die ze op Film Fest Gent van hem vertonen ontstaat een nieuwe vorm van terreur. Die komt niet vanuit ideologische opvattingen, maar vanuit individuele aspecten. Ze doen het voor de fun.

Werner Herzog

Herzog is misschien het tegenovergestelde van Fassbinder: de opnames van zijn films duren legendarisch lang. Zoals Fitzcarraldo uit 1981, gefilmd in het Amazonewoud voor bijna een jaar. Zoek er maar eens over op. Het is zo’n verhaal van het maken van de film dat interessanter is dan de film zelf. Zo moest de cast & crew een gigantisch schip over de bergen slepen.

Verder is hij nog bekend van documentaires zoals Grizzly Man en Land of Silence and Darkness. Maar ook in Hollywood speelt hij soms mee. Zo heeft hij een rol in de Star Warsreeks The Mandalorian.

The Enigma of Kaspar Hauser

Kaspar is een mysterieuze vondeling in de negentiende eeuw. De man blijkt een beetje een freak te zijn, die het rationele van de stedelingen contrasteert met zijn onschuldige en poëtische manier van denken.

Wim Wenders

Wenders is nog zo een van die cineasten uit de Nieuwe Duitse Cinema die moeilijk te omschrijven is in een paar zinnen. Met Paris, Texas en Wings of Desire werd hij vooral bekend, maar daarvoor maakte hij met onder andere Alice in the Cities meer werk over de Duitse identiteit.

Ook in de documentairewereld is hij geen onbekende. In Buena Vista Social Club bracht hij samen met zijn vriend Ry Cooder enkele legendarische Cubaanse muzikanten terug bij elkaar voor een show. Nu speelt de band nog steeds.

Kings Of The Road

in 1976 maakte Wim Wenders Kings of the Road, over twee mannen die toevallig op een roadtrip door het moderne Duitsland belanden met elkaar, nadat een ervan na een zelfmoordpoging zijn auto kwijt is.

06 oktober 2020
BrechtVissers

Ik probeer u uit uw luie zetel te krijgen door het ding dat je hierboven te zien kreeg. Ik hou van absurditeiten en kaas.