Dit zijn de kamerensembles van morgen

Dit zijn de kamerensembles van morgen

Muziekwedstrijd Supernova is bij het grote publiek niet zo bekend, maar onder jonge kamerensembles is het een belangrijk duwtje in de rug. De finale in Brussel zal bepalen welke twee ensembles in heel wat culturele centra in België worden geprogrammeerd. En wie er op de tournee Klarafestival 2020 speelt.

Wij vroegen aan de finalisten wat hen zo uniek maakt. En we vroegen of er ook moppen te ronde doen onder klassieke muzikanten.

Desguin Kwartet

Wolfram Van Mechelen (viool), Ludovic Bataillie (viool), Rhea Vanhellemont (altviool) en Pieter-Jan De Smet (cello)

Desguin

Wat is jullie beste mop over klassieke muziek?

Ludovic Bataillie: "Als je aan klassieke muzikanten een mop vraagt, dan is het eerst wat ze denken: “oei, dan moet ik een altvioolmop vertellen.” Uiteraard onterecht dat er mee gelachen wordt."

"Onlangs hoorde ik deze: "Wat is het verschil in het orkest tussen de alt-violist op de eerste rij en de alt-violist op de laatste rij? Ongeveer anderhalve maat." Een andere mop is: "Hoe kan je ervoor zorgen dat je viool niet gestolen wordt? Steek ze in een altvioolkist."

Wat is jullie specialiteit?

Bataillie: "Het is belangrijk als kamermuziekensemble om te focussen op het beheersen van die metier. Toen we begonnen zeiden ze dat we ons moesten verdiepen in die kwartetten van Beethoven omdat daarin de moeilijkste stukken verborgen zitten. Als we dat kunnen spelen, dan was dat een goede basis om daarna andere werken te gaan spelen. Met die werken zijn we dan naar de belangrijke iconen in de kwartetwereld geweest en ons daarbij laten coachen.

"Daarnaast proberen we ook creatief te werk te gaan en creatieve producties op poten te zetten. Zo was er het afstudeerproject van Wolfram Van Mechelen - onze eerste violist - een project met ons kwartet, piano, zang (Werner Van Mechelen) en een acteur, Stefaan Degand. Met hem hebben we dan een hele voorstelling in elkaar gestoken over het einde van de Eerste Wereldoorlog. Daar hebben we een tournee mee gedaan door Vlaanderen. We zijn ook al aan de volgende voorstelling bezig met dezelfde ploeg, over het leven van dichter Verlaine."

Is er iets wat jullie het liefst spelen?

Bataillie: "Het hangt af van de periode. Met die vorige voorstelling speelden we een stuk van Paul Hindemith. Dan krijg je daar automatisch een band mee. Als je dat toen had gevraagd, hadden we sowieso dat stuk gezegd. In de voorstelling over Verlaine brengen we iets van Debussy. ik ben er heilig van overtuigd dat als je binnen een jaar ons vraagt "wat speel je het liefst", dat we dan dát zeggen."

Pianoduo Mimese

Hiu-Man Chan en Tim Mulleman

Pianoduo Mimese

Vanwaar de naam?

Hiu-Man Chan: "Mimese komt van nabootsen en elkaar te evenaren in klank. We proberen van twee pianisten, één pianist te maken. We spelen ook veel orkestwerken die we arrangeren voor quatre-mains. We proberen die verschillende klankkleuren over te brengen naar piano. Mimese is ook verschil. Twee dingen die perfect op elkaar lijken gaan meestal toch van karakter helemaal verschillend zijn."

Tim Mulleman: "Het repertoire dat er al is voor quatre-mains is immens en ook enorm mooi. Toch hebben we een voorkeur voor werken die nog niet echt gespeeld zijn. Elk ensemble probeert iets nieuws te doen en dat is wat wij doen: die orkestwerken arrangeren voor piano."

Welke stukken spelen jullie het liefst?

Tim Mulleman: "Moeilijke vraag! We spelen heel graag Ravel en Debussy. Brahms hebben we ook leren ontdekken."

Welke muziek vinden jullie saai?

Mulleman: "Er zijn wel componisten of werken van componisten die tegensteken. Ik hou niet altijd van Schönberg, bijvoorbeeld. Ik ben wel grote voorstander, maar soms is het precies moeilijk doen om moeilijk te doen."

Trio Aries

Alice Van Leuven (viool), Paul Heyman (cello), Wouter Valvekens (piano)

Trio Aries

Vanwaar de naam?

Wouter Valvekens: "Aries, dat is de ram. We proberen in onze muziek die dynamiek van de ram te brengen, denk ik."

Wat maakt jullie uniek?

Valvekens: "We zijn nog maar twee jaar bezig, dus we kunnen onszelf nog niet echt aan iets vastpinnen, denk ik. We zijn nog altijd op ontdekking. In het genre van de trio zijn er wel meer stukken uit de negentiende eeuw, qua aanbod. Dat verklaart wel waarom we die meer spelen. We zijn een conventioneel ensemble, maar langs de andere kant zijn we op zoek naar een interpretatie die ons typeert."

Hebben jullie nog ambities?

Valvekens: "We willen doen wat we het liefste doen: zoveel mogelijk spelen. Daar genieten we het meeste van."

Duo Eidos

Géraldine Clément (fluit), Thomas Waelbroeck (toetsen)

IMG 9114

Wat betekent de naam "Eidos"?

Géraldine Clément: "Eidos komt uit het Grieks. Het betekent het hoogst mogelijke idee van elk object. Dat vonden we wel van toepassing."

Hebben jullie een specialiteit?

Clément: "Tegenwoordig zijn we aangetrokken door de muziek van de 20ste eeuw. Daarnaast zijn we aangetrokken tot de barok, die we dan historisch proberen uit te voeren. We willen ook andere componisten en stukken brengen dan degene die je normaal hoort."

Clément: "We brengen voor Supernova allemaal Franse muziek. Zowel modern als uit de barok. We spelen dus op moderne instrumenten én instrumenten uit de barok. We zouden graag een avondvullend programma maken in die stijl, dat we stukken spelen van bepaalde landen en er zo de geschiedenis van weer te geven. We willen een Belgisch en Duits programma ook."

31 januari 2020
BrechtVissers

Ik probeer u uit uw luie zetel te krijgen door het ding dat je hierboven te zien kreeg. Ik hou van absurditeiten en kaas.

Gerelateerde tips