Geweld als entertainment

Geweld als entertainment

Beat It. Dat is een theatervoorstelling die van 7 januari tot 13 februari 2020 in Vlaanderen en Brussel zijn rondje maakt. Het is een productie van Nevski Prospekt, een Gents theatercollectief dat voorstellingen maakt voor zowel een jong als minder jong publiek.

Beat It is een theaterstuk dat focust op geweld. Het verhaal gaat als volgt: de vijf personages schrijven zich in voor een televisieprogramma over geweld, dat je vast doet denken aan een soort reality-show. Via verschillende niveaus worden de vijf participanten getest op zowel hun fysieke als mentale weerbaarheid. Wat vaak in eerste instantie als grap begint, breekt uit tot onophoudelijk geweld.

Waar ligt de grens? Wanneer is agressiviteit entertainment en wanneer wordt het geweld?

Parental advisory

Geweld is alom aanwezig

We worden dagelijks geconfronteerd met geweld en agressie. Niet alleen in de media maar ook in het dagelijks leven kom je in contact met een of andere vorm van geweld. Het gebeurd wel eens dat ze agressief toeteren als je niet snel genoeg doorrijd wanneer het verkeerslicht op groen springt of soms wordt je bij het uitgaan een ramptoerist van een dronken kloppartij. Er zijn zoveel mensen die smullen van een geweldpartijtje. Wie geniet er niet van een waanzinnig goed gevecht?

Realityseries

Aangezien wij geregeld in contact komen met agressie weten we soms niet wat erover is en wat niet. Denk bijvoorbeeld aan de controverse rond reality-shows. Bij de Spaanse versie van Big Brother werd een kandidaat door een mede-kandidaat verkracht, dit gebeurde wanneer de camera’s volop aan het filmen waren. Het productieteam heeft toen niet ingegrepen. De kandidaat zag de beelden van haar eigen verkrachting de dag erna, haar reactie werd vastgelegd én uitgezonden. Zijn wij dan zo emotieloos geworden?

Tiffany pollard

Ook bij onze noorderburen vormde zich een heisa bij het guilty-pleasure programma ‘De Villa’ waar seksueel grensoverschrijdend gedrag te zien was. De reeks werd stopgezet nadat twee deelneemsters ongevraagd betast werden door mannelijke kandidaten. Geweld blijft een belangrijk ingrediënt van een realityserie net als sensatie en voyeurisme. Om hoge kijkcijfers te krijgen brengen de televisiemakers gewelddadige scènes als gevechten, beledigingen en vernederingen tussen deelnemers naar het scherm. Ze maken allemaal integraal onderdeel van reality-tv.

Gewelddadige films

Daarnaast bestaan er oneindige films met waanzinnige, agressieve geweldscenes. Vele regisseurs hebben geweld als een soort handelsmerk gemaakt, denk maar aan Quentin Tarantino of Brian De Palma. Het is haast moeilijk een film te vinden waar geen enkele vorm van agressie voorkomt. Geweld is dan ook een soort esthetiek geworden in de filmwereld.

Kill Bill

C’est arrivé près de chez nous is een Belgisch cultfilm met legendarische Benoît Poelvoorde in de hoofdrol. De zwart-wit mockumentary uit de jaren 1990 is een satire op het geweld in de media. De komische maar cynische film is vaak te ongepast, te gek en veel te chaotisch. Maar het werkt, want het is één van de meest iconische films uit de Belgische cinema.

Geweld & Muziek

Ook in de muziekindustrie, vooral in de hiphop wereld, is er een overheersing van seksisme, geweld en brutaliteit in de lyrics. Ook rauwe emoties en eerlijkheid over persoonlijke topics als zelfmoordgedachten, depressie en drugsmisbruik zijn veelvoorkomende thema’s in liedjes.

Kim, is een liedje van Eminem die ook vaak wordt beschouwd als een van de meest agressieve track allertijden. Het liedje vertelt het verhaal van de moord op Kim, dat was toen de vrouw van Eminem. Slim Shady fantaseert over hoe hij wraak wil nemen op zijn toenmalige vrouw door haar te vermoorden en haar lichaam achterin de kofferbak te dumpen. Deel twee van het verhaal wordt in het liedje ‘97 Bonnie & Clyde’ verdergezet. Hier dumpt hij het lichaam van Kim samen met hun dochtertje in een meer. Gekker kan niet.

Muziekvideo’s spelen nog een belangrijke rol binnen de hedendaagse cultuur. Zangeres M.I.A (die van Paper Planes) toont met haar muziekvideo voor Born Free een uniek verhaal. Los van het feit dat het een originele en unieke sound heeft, is deze video de perfecte samensmelting van cinematische visuals en puur geweld. Het lijkt alsof je een prijswinnende kortfilm aan het kijken bent. De video toont een genocide tegen roodharigen.

Absurd, bizar maar vooral gewelddadig. De clip heeft heel veel controverse gekregen bij zijn release, door de hoge mate aan agressiviteit maar ook voor het tonen van naaktheid. Het werd bovendien gecensureerd op YouTube in de US en UK.

27 december 2019
MichèleLévêque

Muziek, kunst en cultuur. Schiet maar raak! Interesse en kennis alom, eendert welke smaak!