Lisaboa Houbrechts en Anne-Laure Vandeputte praten over de kracht en veelzijdigheid van de vrouw in 'Bruegel'

Lisaboa Houbrechts en Anne-Laure Vandeputte praten over de kracht en veelzijdigheid van de vrouw in 'Bruegel'

“We doen eigenlijk constant onze eigen Beeldenstorm de hele voorstelling lang”.

De Dulle Griet is terug in Museum Mayer Van den Bergh!

Pieter Bruegel de Oude wordt vermoedelijk geboren in 1525 in een niet nader omschreven Brabantse omgeving. In 1545 gaat hij in de leer bij Pieter Coecke Van Aelst. Hij verwerft zeer snel groot aanzien als kunstschilder.

Regisseur Lisaboa Houbrechts en actrice Anne-Laure Vandeputte poseren voor het werk.

Een fel wit licht straalt naar het plafond.

“Ik heb echt wel heel veel zin in een koffie nu. Is dat ok voor jou?”

Het is de bedoeling om af te tekenen bij het binnenkomen en opnieuw bij het verlaten van het museum. Het touwtje waar de bic aan vastgeknoopt hangt, is te kort.

“Er wordt dikwijls gezegd dat Bruegel de chroniqueur van zijn tijd was, omdat hij letterlijk verbeeldt wat er dan te zien is. Ik vind dat hij dat net niet doet. Hij toont niet wat er te zien is. Hij laat mensen stilstaan bij zo veel betekenissen en nadenken over dat wat niet aan de oppervlakte zichtbaar is”.

Korsakov is gesloten.

We stappen een ontbijtbar binnen.

De croissants zijn op. Het is maandag.

Bruegel 1

“Via het P.U.L.S.- project ben ik bij Toneelhuis terecht gekomen, maar ik was daarvoor al wel aan het schrijven vanuit mijn opleiding Drama aan het KASK. Nu krijgen de stukken nog een andere dimensie natuurlijk”.

Project for Upcoming Artists for the Large Stage

Gedurende een periode van vier jaar geeft Toneelhuis vier jonge talentvolle makers de kans om met hun werk te groeien naar het grote podium. Naast kleinschalige projecten maken ze minstens één werk dat wordt gespeeld in de Bourlaschouwburg. Tussendoor zijn ze actief als regieassistent. De artistieke dialoog staat centraal. Lisaboa Houbrechts is één van de vier.

Is het een man? Is het een vrouw? Doet het ertoe?

Bruegel 2

“Ik ben vertrokken van Bruegel, die mij heel erg intrigeerde en waar biografisch gezien niet zo heel veel van geweten is. Aanvankelijk vond ik moeilijk mijn invalshoek. Het kon van alle kanten komen en ik geraakte wat verloren in te veel informatie en standpunten. Toen ben ik naar Wenen gegaan, waar de grote overzichtstentoonstelling van Bruegel zijn werk te zien was in het Kunsthistorisches Museum. Ik merkte dat ik steeds erg aangetrokken werd door De Dulle Griet. Ze fascineert me en het beeld raakt me. De strijd die in het personage woelt. Omdat er al zo veel over gezegd is, twijfelde ik, maar net daarom heb ik het uiteindelijk wel gedaan”.

“Het schilderij is het vertrekpunt om het onderwerp naar deze tijd te brengen. De identiteitskwestie in heel gevarieerde context. Wat betekent dat: man zijn? Vrouw zijn? Is dat belangrijk? Welke superdiverse kenmerken ontwikkelt een mens doorheen zijn leven? Het zet een heel proces in gang waarbij ik over mezelf heb nagedacht en mezelf in gedachten herbekeek als actrice in vorige rollen. Theater is per definitie zintuiglijk en emotioneel. Ik sta daar uiteindelijk met mijn lijf en niet met mijn hoofd. Maar om daar te geraken moet ik heel veel praten over het onderwerp en heel veel vertrouwen krijgen, zodat ik voel dat we op één lijn zitten”.

“Ik had Anne-Laure al een keer gezien in de Monty en ik was meteen erg door haar geïntrigeerd”.

“Allé nu, dat wist ik helemaal niet!”

“Daarvoor had ik haar ook in JR zien spelen.

Ik heb eerst een tekst gemaakt en die dan voorgelegd aan Anne-Laure. Zo zijn we gaandeweg tot een sterk geheel gekomen. Het is al een heel boeiend en intens proces geweest.”

Bruegel 3

Anne-Laure Vandeputte is de actrice met felle rosse krullen die in JR van FC Bergman naakt en met bloedneus in bad ligt. Haar artistieke maakplatform heet Wandaat. Ook als ze niets zegt verspreidt er zich een vloedgolf van energie.

Lisaboa Houbrechts regiseert 1095, een tekst van Victor Lauwers, in 2017. Een jaar later maakt ze Hamlet. Beide producties komen tot stand onder de koepel van Kuiperskaai.

Ze maken er een show van. Samen.

“Er wordt zeer veel verteld over de Dulle Griet en terecht, maar ik vind het relevant om daar op een andere manier naar te kijken om de kracht van die vrouw ten volle tot zijn recht te laten komen. Ik vind het dan ook niet zo belangrijk of het al dan niet een man of een vrouw is. Wel om de fluïditeit van een persoonlijkheid te weerspiegelen. De kracht en de strijd van een bijzonder personage die ook gewoon heel complex is. Er zitten zeer veel lagen in”.

“Inderdaad Lisaboa. Het gaat over de poëtische lagen die we niet concreet willen vertalen naar hoe bijvoorbeeld treinreizigers worden aangesproken of administratieve formulieren worden ingevuld, maar we willen wel de opening maken naar een debat waarin deze generatie fundamenteel anders omgaat met identiteit. De mens is niet veranderd, maar de vertaling van de mens door de beeldcultuur kent de laatste decennia een intense omwenteling. Ik voel dat het nadenken daarover inherent aanwezig is bij deze ploeg jonge mensen en dat maakt het ook zo fijn”.

These are the days of miracle and wonder

And don’t cry

Baby don’t cry

Bruegel 4

“Het historisch werk is het vertrekpunt om iets te kunnen zeggen over deze tijd”

De Dulle Griet gaat door verschillende lagen en tijden waarin ze tal van nevenpersonages ontmoet.

Mannelijkheid en vrouwelijkheid.

In de maatschappij zijn er misschien denkbeelden. En dan nog?!

Allen die willen te kaperen varen,

moeten mannen met baarden zijn.

Jan, Piet, Joris en Corneel die hebben baarden,

die hebben baarden!

Bruegel 5

“Nu creëren we al een hele verwachting. Ik vind het altijd heel moeilijk om interviews te geven voor het stuk in première is gegaan. Als mensen het gezien hebben, komen er andere vragen”.

“Ik kan even vragen om het na te spelen”.

“Haha, neen, dat gaan we niet doen”.

“Het doet mij nu ook denken aan Orlandovan Virginia Woolf”.

“Wordt die vrouw niet halverwege het stuk een man? Ja, daar zijn we niet bewust mee bezig geweest”.

Bruegel 6

Hoe leef je als jonge vrouw nu?

Antwerpen is bruisend in 2019. Vrouwen hebben een intense wil.

Nu?

Antwerpen is vooruitstrevend in de 16de eeuw. Vrouwen zijn aanwezig.

Toen?

Jonge vrouw?

Vrouw?

Man?

Mens?

Ha, kijk er komt nog een personage uit de hellemond gekropen!

Het werk is caleidoscopisch.

Het toneelstuk is caleidoscopisch

In het landschap tijd maken voor introspectie.

27 december 2019
MariePeeters

Vol verwondering schrijvend, kijkend en luisterend wat de wereld van de kunsten kunnen teweeg brengen. In kleur.

Gerelateerde tips